Zamknij

Opony wzmacniane – kiedy i do jakiego auta warto je wybrać?

10:09, 23.03.2023 art. sponsorowany Aktualizacja: 10:09, 23.03.2023

Opony wzmacniane są przeznaczone do pojazdów o szczególnie wysokich parametrach. Opony wzmacniane na pierwszy rzut oka nie różnią się od standardowych, oferują jednak większe możliwości.

Czym różnią się opony wzmacniane od standardowych?

Po polskich drogach jeździ coraz więcej SUV-ów i samochodów o stosunkowo wysokiej mocy. Dlatego wiele modeli w popularnych rozmiarach występuje w wersjach wzmacnianych. Można je znaleźć pod adresem https://www.sklepopon.com/opony/letnie/225/45/r17, gdzie znajduje się szeroki wybór opon w popularnym rozmiarze 225/45 R17. Opony wzmacniane do aut osobowych oferują parametry dopasowane do samochodów o większych rozmiarach i masie. Pozwalają również skuteczniej wykorzystać dużą moc.

Opony wzmacniane różnią się od standardowych przystosowaniem do pracy pod wysokim obciążeniem. Techniczne różnice pomiędzy oponami wzmacnianymi a standardowymi są niewidoczne z zewnątrz. Najczęściej modele wzmacniane są specjalną wersją zwykłego modelu, posiadają zatem ten sam wzór bieżnika. Różnice kryją się w konstrukcji wewnętrznej. Wzmacniane opony posiadają dodatkowe elementy w stopce lub czole opony, których zadaniem jest zwiększenie zabezpieczenia przed odkształceniem. Niektóre modele wzmacnianych opon mają także dodatkową warstwę osnowy. 

Dzięki tym wzmocnieniom, opony tego typu osiągają wyższy indeks nośności. Indeks ten wskazuje na maksymalne obciążenie, z jakim jest w stanie pracować ogumienie podczas jazdy z najwyższą, dopuszczalną dla opony, prędkością.

Oznaczenia opon wzmacnianych

Ze względu na podobieństwo pomiędzy oponami wzmacnianymi a standardowymi, zwykle jedynym sposobem na odróżnienie tych dwóch typów jest sprawdzenie fabrycznych oznaczeń. Obecnie najczęściej stosowanym symbolem jest XL, tłumaczony jak Extra Load (dodatkowe obciążenie). Kod ten znajdziemy najczęściej w karcie produktu opony, a także na jej boku. Alternatywnie stosowane bywa oznaczenie REINFORCED (wzmacniane), często wyrażane skrótem w różnej formie (np. Reinf lub RF). Jeżeli znajdziemy tego typu zapis na bocznej ścianie opony, możemy być pewni, że mamy do czynienia z ogumieniem wzmacnianym. 

Innym typem opon wzmacnianych są opony dostawcze. Są one oznaczane symbolem C, pochodzącym od wyrazu Cargo. W tym wypadku mamy do czynienia z oponami o zwiększonej nośności, przy jednoczesnym obniżeniu indeksu prędkości.

Kiedy warto wybrać opony wzmacniane?

Opony wzmacniane są znacznie bardziej odporne na mocne obciążenia. Dotyczy to nie tylko masy pojazdu oraz pasażerów i bagaży, ale również wysokiej mocy generowanej przez silnik. Dzięki temu ogumienie XL lepiej sprawdza się podczas dynamicznej jazdy. Zapewnia m.in. pewny start i wyższą stabilność. Producenci samochodów oznaczają swoje modele, które wymagają stosowania opon wzmacnianych – XL lub RF. W tym wypadku należy bezwzględnie przestrzegać tych zaleceń. Wspomniane korzyści można również wykorzystać w autach niewymagających opon wzmacnianych. Warto jednak wcześniej zapoznać się z wadami tego rozwiązania.

Minusy opon wzmacnianych

Opona posiadająca dodatkowe elementy konstrukcyjne jest cięższa niż standardowa. Z tego powodu opony wzmacniane generują wyższe opory toczenia, co przekłada się na ich efektywność energetyczną. Innymi słowy, samochód wyposażony w opony wzmacniane będzie spalał więcej paliwa (lub zużywał więcej energii, jeśli posiada napęd elektryczny) niż auto wyposażone w standardowe opony. Większa masa może też przekładać się na szybsze zużycie m.in. elementów zawieszenia.

Opony wzmacniane zazwyczaj otrzymują także niższe oceny w kategorii komfortu jazdy. Są cięższe, więc w kontakcie z nawierzchnią generują więcej wibracji, przekładających się na hałas. Mówiąc o mankamentach opon wzmacnianych, nie sposób nie wspomnieć także o ich cenie, która jest zazwyczaj wyższa niż w przypadku standardowych modeli ogumienia.

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%