Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Sochaczewie otrzymali kolejne zgłoszenia o oszustwach metodą na kod BLIK. Pamiętajcie, że przestępcy bardzo często podszywają się pod rodzinę i znajomych. Weryfikujcie swojego rozmówcę i nie wierzcie w każdą prośbę o pomoc.
W ubiegłym tygodniu do jednej z mieszkanek powiatu sochaczewskiego za pośrednictwem komunikatora internetowego napisała osoba podszywająca się pod jej syna. Z jego konta wysłano wiadomość z prośbą o opłacenie zamówienia. Poproszono kobietę o podanie kodu do szybkich płatności.
Mieszkanka powiatu sochaczewskiego, przekonana, że pomaga synowi, wygenerowała kod w aplikacji mobilnej banku i zatwierdziła transakcję. Krótko po tym dowiedziała się, że konto syna zostało przejęte przez oszustów, którzy wysyłali również wiadomości do innych osób z jego listy kontaktów. Niestety, kobieta nie zweryfikowała prośby. Do podobnej sytuacji doszło dzień później. Tym razem oszukany został syn kobiety.
Oszuści przejmują konta w mediach społecznościowych i podszywają się pod znajomych lub członków rodziny. Wykorzystują zaufanie i bardzo często presję czasu – proszą o szybkie opłacenie zamówienia, tłumacząc, że z różnych powodów sami nie mogą tego zrobić. Jako powód często podają problemy z aplikacją bankową lub chwilowy brak środków na opłacenie zamówienia. Zawsze jednak zapewniają, że pieniądze szybko zostaną zwrócone. Wiadomości wyglądają wiarygodnie, bo pochodzą z prawdziwego konta osoby bliskiej, które wcześniej zostało przejęte przez przestępców.
Jeśli otrzymaliście prośbę o pomoc finansową:
- zawsze weryfikujcie nadawcę wiadomości – zanim podacie kod do szybkich płatności lub zatwierdzicie transakcję, zadzwońcie do osoby, która rzekomo prosi o pomoc. Upewnijcie się, że to naprawdę ona.
- zadajcie pytanie na które tylko wasz znajomy będzie znał odpowiedź, np. o jakiś ważny szczegół dotyczący waszej znajomości lub waszych rodzin.
- zwracajcie uwagę na styl pisanych do was wiadomości – oszust może pisać w inny sposób niż wasz znajomy, np. robi błędy ortograficzne lub używa sformułowań, których na co dzień nie stosuje.
- nigdy nie działajcie pod presją czasu, ponieważ oszustom o to chodzi - często wymuszają pośpiech i nieprzemyślane decyzje.
- jeśli znajdujesz kilka minut na korespondencję z oszustem, tym bardziej znajdź kilkadziesiąt sekund, aby zadzwonić do znajomego. Zrób to nawet w sytuacji, gdy osoba z komunikatora pisze, że nie może odebrać.
- dbaj o własne bezpieczeństwo i swojego konta. Chroń hasła i dostępu do konta bankowego, poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Ustaw silne hasło, które będzie składało się z dużych i małych liter, liczb i znaków specjalnych. Nie ustawiaj takiego samego hasła do poczty, mediów społecznościowych i komunikatorów.
- włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Logowanie będzie trwało chwilę dłużej, bo oprócz hasła musisz potwierdzić logowanie np. kodem przesłanym SMS.
Widzisz krwawy tytuł na portalu społecznościowym? Chcesz obejrzeć zdjęcia lub przeczytać artykuł o tragicznym zdarzeniu? Wyskoczyło okienko z informacją, że musisz się ponownie zalogować do swojego konta, aby potwierdzić swój wiek? Nie rób tego! Prawdopodobnie zostaliście przeniesieni do fałszywej strony, łudząco podobnej do portalu społecznościowego. Po zalogowaniu podacie oszustom dane dostępowe do swojego konta. Oni wykorzystają to bardzo szybki sposób – zablokują wam dostęp zmieniając hasło. Zanim odzyskacie swoje konto (co nie zawsze się udaje), wielu waszych znajomych otrzyma prośbę o pomoc w opłacie zamówienia.
Jeśli padliście ofiarą oszustów, zgłoście się do najbliższej jednostki Policji.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tusochaczew.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz