Zamknij

Edukacja jutra. W sochaczewskim kinie rozmawiano o szkole przyszłości

OT 13:07, 01.10.2025 Aktualizacja: 15:28, 01.10.2025
Skomentuj fot. Oskar Tomczyk fot. Oskar Tomczyk

Jaką przyszłość chcemy budować dla naszych uczniów – i jaką rolę w tej przyszłości ma odegrać szkoła? Odpowiedzi na te pytania szukano podczas konferencji „EDUKACJA JUTRA – szkoła jako przestrzeń rozwoju, dobrostanu i kompetencji przyszłości”, która odbyła się dzisiaj (1 października) w sochaczewskim Kinie Odeon. Wydarzenie zgromadziło szerokie grono osób związanych z edukacją: nauczycieli, dyrektorów szkół, edukatorów, bibliotekarzy, psychologów, pedagogów, przedstawicieli jednostek samorządowych, służb oraz rodziców.

[FOTORELACJA]16194[/FOTORELACJA]

Dzisiejsza konferencja zorganizowana w kinie przy ulicy Żeromskiego 8 w Sochaczewie wpisała się w obchodzony w tym roku jubileusz 80-lecia sochaczewskiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji dotyczących m.in. wspierania dobrostanu uczniów, rozwijania kompetencji przyszłości, wykorzystania sztucznej inteligencji w szkole czy roli mediacji w rozwiązywaniu konfliktów. Ważnym elementem wydarzenia była również prezentacja dobrych praktyk z zakresu edukacji filmowej oraz działań wspierających nauczycieli w ich codziennej pracy wychowawczej.

Spotkanie otworzyła Elżbieta Szczypińska - Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Komisji Edukacji Narodowej w Sochaczewie, która przywitała zgromadzonych gości, przedstawiła działalność i rozwój biblioteki przez ostatnie lata oraz zaprezentowała ofertę jednostki -

- Jubileusz to wyjątkowy czas, który każe nam spojrzeć wstecz, docenić drogę, jaką przeszliśmy, ale też z determinacją patrzeć w przyszłość. Przez osiem dekad byliśmy i nadal chcemy być instytucją, która służy środowisku oświatowemu Sochaczewa i ościennych gmin, nauczycielom, uczniom, studentom, w tym przygotowującym się do zawodu nauczyciela i rodzicom, którzy szukają u nas zasobów do rozwoju, wsparcia i inspiracji. Idziemy z duchem czasu, oferujemy nowoczesne usługi. Zobaczcie Państwo, jak wyglądały nasze początki i jak jest dziś. Oferujemy zapisy do biblioteki online, katalog online, rejestracje online, czytelnie cyfrowe, aplikacje mobilne, do pożyczenia do paczkomatów, dostęp do Internetu i innych usług. 

Wśród prelegentów znaleźli się uznani eksperci i praktycy edukacyjni, którzy podzielili się swoją wiedzą, doświadczeniem i konkretnymi narzędziami do wykorzystania w pracy z młodzieżą. Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem posła na Sejm RP Adama Orlińskiego, Mazowieckiego Kuratora Oświaty, Starosty Sochaczewskiego oraz Burmistrza Miasta Sochaczew.

Jako pierwsza głos zabrała Marta Dobińska, prezentując program „Edukacja Młode Horyzonty w Kinie ODEON”. Przedstawiła możliwości wykorzystania filmu jako narzędzia dydaktycznego, które nie tylko wspiera rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych, ale też angażuje uczniów w sposób niedostępny dla tradycyjnych metod nauczania. Edukacja filmowa, jak podkreślano, to także znakomity punkt wyjścia do rozmów o wartościach, empatii i współczesnym świecie.

Następnie scenę przejęła Ewa Kirsz, która w swoim wystąpieniu pt. „Nie wszystko, co inteligentne, jest mądre – AI w edukacji” uświadomiła uczestnikom, że sztuczna inteligencja, choć może być cennym wsparciem w nauczaniu, wymaga mądrego, etycznego i krytycznego podejścia. Wskazała też na potrzebę edukacji cyfrowej nie tylko wśród uczniów, ale także nauczycieli, którzy muszą odnaleźć się w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej. 

Trzeba uczyć nauczycieli, jak mądrze wykorzystywać sztuczną inteligencję w szkole oraz uczyć nowych umiejętności, które mogą przekazać swoim uczniom takie jak: krytyczne myślenie czy kreatywność, bo sztuczna inteligencja jest inteligentna na swój sposób, ale nie jest mądra. Ona nie wnioskuje, nie myśli. Ona wykonuje tylko procesy automatyczne. Czyli naszym zadaniem jako nauczycieli jest uczulić naszych uczniów, żeby mogli w szkole pracować ze sztuczną inteligencją, ale nie, żeby spisywali to, co wypluje nam sztuczna inteligencja, tylko tworząc zadania i materiały, które wzbudzałyby w nich pewien element zachwytu nad tym, jak popracować w oparciu o sztuczną inteligencję. Należy patrzeć na to właśnie z pewną dozą uważności i przede wszystkim jej się nie bać, bo sztuczna inteligencja nie jest po to, żeby jej się bać -

- mówiła nam Ewa Kirsz - nauczyciel informatyki oraz pracownik Wydziału Wspomagania Edukacji w Pedagogicznej Bibliotece w Warszawie. 

Następnie głos zabrała Agnieszka Ryczkowska-Przywoźny która opowiedziała o konflikcie oraz o tym jak z nim postępować w sposób otwarty. Prelekcja nosiła tytuł "Miejsce na konflikt - czyli jak wyciągać konflikty spod dywanu by służyły uczniom. nauczycielom i rodzicom - 

- Mediacje mogą być formą prewencji. One nie rozwiążą wszystkich tych problemów, ale wprowadzanie mediacji do szkół może być taką formą prewencyjnego zapobiegania, właśnie takim formą konfliktów, które moim zdaniem pojawiają się właśnie dlatego, że w szkole jest mało przestrzeni na to, że w ogóle możemy się kłócić. I że możemy korzystać z pomocy, żeby te nasze kłótnie i konflikty rozwiązywać

Po krótkiej przerwie kawowej uczestnicy wysłuchali ostatniego i zarazem najdłuższego wystąpienia – Edyty Plich, zatytułowanego „Pasja, nie presja – jak wspierać uczniów w budowaniu kompetencji przyszłości”. 

Zakończenie konferencji nie oznaczało końca spotkania – część uczestników pozostała na dodatkowy bezpłatny pokaz filmu „Państwo Rose”,który stanowił domknięcie tematów poruszanych w ciągu dnia, szczególnie w kontekście budowania relacji i wartości rodzinnych.

(OT)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%