Włoskie powietrze pachniało rozgrzanym kamieniem i espresso serwowanym w lokalnych kawiarenkach. Ulice Udine urzekały spokojnym rytmem codzienności, a gdzieś pomiędzy nimi rozbrzmiewały żywe rozmowy - po włosku, angielsku i polsku. To właśnie tu, w Liceo Scientifico Paritario Don Lorenzo Milani, uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie rozpoczęli swoją edukacyjną podróż.
Od 7 do 19 kwietnia 28 uczniów i 3 nauczycieli zanurzyło się w świat, w którym historia, nauka i kreatywność spotkały się przy wspólnym stole. Zadanie było jasne, choć wcale niełatwe: zrozumieć, kim jest współczesny człowiek renesansu. Czy ktoś taki jeszcze istnieje? I co robiłby dziś Leonardo da Vinci? Projektował aplikacje, tworzył kampanie reklamowe, a może zarządzał zespołem kreatywnym?
– Zaskoczyło mnie, jak bardzo możemy się od siebie nauczyć — przyznała Karolina, jedna z uczestniczek. - Praca nad blogiem razem z Włochami była wyzwaniem, ale dzięki temu angielski wskoczył na zupełnie inny poziom. No i... było sporo śmiechu, kiedy różnice językowe dawały o sobie znać.
Zajęcia edukacyjne, warsztaty językowe, aktywności w terenie i praca w międzynarodowych zespołach - wszystko to pozwoliło uczestnikom nie tylko poszerzyć wiedzę, ale i zobaczyć, jak działa współczesny świat poza granicami własnej szkoły i kraju.
Klamrą domykającą całość okazało się zadanie projektowe - kompletne i wymagające. Uczniowie od podstaw tworzyli bloga tematycznego. Od budowania szablonu w WordPress, przez dobór treści i grafik, aż po dbanie o spójność i estetykę całości. Efekty ich pracy można zobaczyć tutaj: www.losochaczew.eu/kim-jest-czlowiek-renesansu/
– Leonardo na pewno kodowałby dziś strony internetowe - żartowała Nadia - Ale nadal rysowałby i eksperymentował. Tak jak my tu, tylko zamiast pióra - mamy myszkę i klawiaturę.
Uczestnicy nie tylko szlifowali język angielski, ale też odkrywali znaczenie pracy zespołowej. Uczyli się, jak ważne jest łączenie wiedzy z różnych dziedzin i otwartość na nowe wyzwania. To właśnie te cechy, obok kreatywności i ciekawości, tworzą dziś obraz współczesnego „człowieka renesansu”.
Nie samą jednak edukacją zajmowali się nasi uczniowie. Wenecja Julijska pokazała im, jak renesansowa myśl przetrwała do dziś. Odwiedzili takie miejsca jak Palmanova, Cividale del Friuli, Venzone i obowiązkowo Wenecję. Wąskie uliczki, mosty odbijające się w tafli wody i zapach świeżego chleba z lokalnych piekarni dopełniły tego obrazu. Bo nauka, jak się okazuje, najlepiej smakuje wtedy, gdy łączy się z doświadczeniem.
Wyjazd był możliwy dzięki środkom Unii Europejskiej. Dla uczniów, którzy na co dzień widzą świat głównie przez pryzmat klas i podręczników, ta podróż stała się czymś więcej niż tylko edukacyjnym projektem. To była lekcja samodzielności, otwartości i... dolce vita!
Dla nich to dopiero początek. Projekt „Od Leonarda da Vinci do współczesności” już zostawił trwały ślad w ich głowach i sercach. A kto wie, może właśnie w tej grupie są przyszli polihistorzy - twórcy, którzy podobnie jak dawniej Leonardo, nie będą bali się patrzeć na świat z szerszej perspektywy?
3 1
Brawo uczniowie, brawo nauczyciele. Można, można. Jak miło jest, jak te relacje się czyta.👍👍👍🙂