Zamknij

Radni miasta Sochaczew jednomyślni w sprawie Kolei Dużych Prędkości

14:44, 29.11.2022 MF Aktualizacja: 15:16, 30.11.2022
Skomentuj

Jednomyślnie i po niewielkiej dyskusji radni miasta Sochaczew przyjęli stanowisko w sprawie Kolei Dużych Prędkości. I jest to stanowisko negatywne, czyli radni są przeciwni zaproponowanym wariantom przebiegu przez nasze miasto tej inwestycji. Wątpliwości opozycji wzbudził tylko jednej zapis.

[FOTORELACJA]12108[/FOTORELACJA]

We wtorek 29 listopada radni miasta Sochaczew przyjęli jednoznaczne stanowisko w sprawie Kolei Dużych Prędkości. W podjętej uchwale wyrazili oni sprzeciw wobec zaproponowanych wariantów przebiegu KDP przez nasze miasto.

Wątpliwości opozycji wzbudził tylko jeden zapis w uchwale, który został wprowadzony w formie autopoprawki, a który brzmi: „[…] stojąc na stanowisku, że budowa portu lotniczego oraz związanej z nim infrastruktury kolejowej i drogowej przyczyni się do rozwoju ziemi sochaczewskiej[…]”.

- Wydaje nam się, że nie wszyscy ludzie popierają budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i takie stanowisko rady powinno być bardzo elastyczne. Natomiast zdecydowanie wszyscy, jak tu jesteśmy, nie popieramy budowy linii kolejowej, która będzie do tego portu szła –

- mówił radny Błaszczyk, składając wniosek formalny o wykreślenie tego zapisu, czyli powrotu do pierwotnego brzmienia uchwały sprzed autopoprawki.

Zapisu bronił przewodniczący rady Sylwester Kaczmarek, a także burmistrz Piotr Osiecki:

- Czy ktoś z nas ma wątpliwości, że inwestycja kilka kilometrów od Sochaczewa o wartości miliardów złotych nie przyczyni się do rozwoju ziemi sochaczewskiej? Zostawmy geopolitykę, ale z punktu widzenia zdrowego rozsądku, inwestycja generująca tysiące miejsc pracy nie przyczynia się do rozwoju terenów sąsiednich? To jak państwo myślicie, dlaczego gminy podwarszawskie się rozwijają?

- argumentował włodarz.

Więcej głosów w dyskusji nie było, wniosek radnego Roberto Błaszczyka odrzucono, a uchwała bez zmian została przyjęta jednomyślnie (Robert Błaszczyk zapowiedział poparcie dla tej uchwały jeszcze przed złożeniem wniosku).

Poniżej publikujemy w całości uzasadnienie do przyjętej uchwały:

UZASADNIENIE UCHWAŁY

Rada Miejska w Sochaczewie stoi na stanowisku, że budowa portu lotniczego oraz związanej z nim infrastruktury kolejowej i drogowej to ogromna szansa na rozwój ziemi sochaczewskiej, jednak doceniając wagę i znaczenie projektowanych inwestycji, zauważa też zagrożenia, jakie się z tym wiążą. 

Spółka CPK, w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla linii kolejowych nr 5 i 50, opublikowała sześć wariantów ich ewentualnego przebiegu, a każdy z nich - w mniejszym lub większym stopniu – ingeruje w społeczną, gospodarczą i kulturową tkankę Sochaczewa. Warianty te nie uwzględniają również obowiązujących aktów prawa miejscowego, jakimi są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego miasta Sochaczew oraz istniejącej i planowanej miejskiej infrastruktury technicznej.

Realizacja wariantów W4, W8 i W9 oznaczałaby wysiedlenia w rejonie ulic Powstańców Warszawy, Leśnej, Wiejskiej, Podchorążych i Wyszogrodzkiej. Wdrożenie wariantów W6 lub W6A oznaczałoby przejmowanie nieruchomości w rejonie ulic Wypalenisko, Przylasek, Granicznej, Młynarskiej, Działkowej, Rejtana, Kolejowej, Chrobrego i Chopina. Poprowadzenie linii kolejowej we wskazanych wyżej wariantach to w konsekwencji wykupy terenów, odszkodowania, ogromne koszty dla budżetu państwa i jeszcze większe koszty społeczne. Samorząd lokalny od lat zabiega o zintegrowanie północnej dzielnicy Sochaczewa, czyli dawnego miasta Chodaków, z centrum miasta, a takie poprowadzenie kolei zniweczyłoby te starania.

Rada Miejska wyraża także głębokie zaniepokojenie planowanym przebiegiem linii kolejowej biegnącej od dworca PKP w kierunku Boryszewa i dalej do miejscowości Kąty i Bibiampol. W oznaczonym na mapach 120-metrowym pasie ziemi, przeznaczonym pod budowę kolei, znajdują się dziesiątki domów. Wysiedlenia objęłyby rodziny mieszkające przy ulicach Torowej, Fabrycznej (w tym budynki wielorodzinne), Stadionowej, Miłej, Dolnej, Tartacznej, Litewskiej, Północnej, Głuchej, Otwartej (nowe osiedle), Sienkiewicza (konieczna przebudowa jej przebiegu). W granicach wspomnianego obszaru znajduje się zabytkowa wieża ciśnień, siedziba Sochaczewskiego Centrum Kultury, market Patio Color, wielkopowierzchniowy sklep Biedronka, stacja paliw, gmach dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu (obecnie siedziba filii Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, niepublicznego żłobka, przedszkola, szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych). Niemal każdy z wariantów zakłada, że linia kolejowa przejdzie przez środek zakładów Boryszew S.A., a to jeden z największych pracodawców w regionie. Dodatkowo jedna z koncepcji przewiduje wyburzenie nowego mostu na rzece Pisi oddanego do użytku w 2017 r.

Realizacja powyższych przedsięwzięć, w obecnie proponowanym kształcie, oznaczałaby podział Sochaczewa na trzy części, wywołała bardzo negatywne skutki społeczne i ekonomiczne, a na to nie będzie zgody naszego samorządu.

(MF)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(10)

Kris i TinaKris i Tina

18 1

Jak Osiecki będzie burmistrzem Sochaczewa a kobieta Gonta starostą powiatu sochaczewskiego to ani miasto ani powiat nie mają najmnieszych szans na jakikolwiek rozwój nawet jeśli te centrum przekręcania kasy powstanie a Wisłą i Bzurą płynęłyby statki pełnomorskie i tankowce pełne ropy do Sochaczewa mającego morski port przeładunkowy. 16:18, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

RomekRomek

14 1

To radni PIS nie popierali posła z PIS ??? 17:37, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wiesia Wiesia

8 2

Pięknie rada miasta się zjednoczyła chyba na złość radzie powiatu która nie potrafi tego zrobić. 18:50, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

domindomin

9 3

dobra decyzja ? 19:05, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

4 2

Słowo Sochaczew jest odmienne, więc radni miasta Sochaczewa. 19:33, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OloOlo

9 5

Prawie jak na dzikim zachodzie gdy protestowano przeciw kładzeniu torów dla parowego potwora. CPK powstanie a jak nie będzie wsparcia dla linii kolejowych to skończy się jak z autostradą.. Mamy do niej 25 km. 19:58, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ariel K.Ariel K.

9 15

Powstaje potężna inwestycja - tysiące miejsc pracy, błyskawiczna komunikacja ze światem. A my protestujemy, aby wiadukt z pociągiem, który przejedzie raz na 1h, nie przebiegał przez obrzeża miasta. Wiadukt na Boryszewie jest zawalony autami non-stop i nikomu to nie przeszkadza, dziwne co? Puknijcie się radni w te puste łebki i dajcie szansę rozwijać się temu miastu!!! 20:13, 29.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stefan Stefan

3 0

A takie pytanie :gdzie mieszka Burmistrz I gdzie mieszka Starosta .proszę o odpowiedz ,tylko bez szczegółów wystarczy ulica miejscowość ,bo RODO, 10:38, 30.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

korekkorek

2 0

"To jak państwo myślicie, dlaczego gminy podwarszawskie się rozwijają?"

bo nie maja Żwirka(w Urzędzie Miasta) i Muchomorka(Starostwo) jako rządzących? 19:29, 30.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tak sobietak sobie

0 0

Awantura w Sochaczewie.Polityk PiS w roli głównej. To tytuł informacji z Wirtualnej Polski za pośrednictwem Radia dla Ciebie. Jest też nagranie. Przewodniczący rady w roli głównej. 23:12, 09.12.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%