Zamknij
REKLAMA

BHP w firmie - podstawowe informacje oraz sposoby realizacji zadań służby BHP

00:00, 06.07.2021 | materiały partnera

W każdej firmie niezależnie of usług lub towarów, które oferuje, musi znajdować się osoba, której zadaniem będzie odpowiadanie za realizację zadań służby BHP. Jest jednak przynajmniej kilka rozwiązań, które to umożliwiają, a zatrudnienie specjalisty ds. BHP jest jednym, ale nie jedynym rozwiązaniem godnym rozważenia.

BHP – co to jest?

Obecnie w żadnej ustawie nie uda nam się trafić na definicję BHP. Na potrzeby niniejszego materiału można jednak przyjąć, że za BHP uznaje się taki zbiór środków i norm prawnych, które umożliwiają każdemu przedsiębiorcy odpowiednie zorganizowanie i samej firmy, i jej działania, ale również każdego z miejsc pracy i wykonywanych na nim obowiązków. Przez odpowiednie zorganizowanie rozumie się takie, które:

- sprawia, że pracownicy nie są nadmiernie narażeni na wypadki w firmie, ale również na swoim stanowisku pracy,

- sprawia, że pracownicy nie są nadmiernie narażeni na powstawanie u nich chorób zawodowych,

- sprawia, że podczas wykonywania obowiązków zawodowych, pracownicy nie są nadmiernie obciążeni fizycznie,

- sprawia, że podczas wykonywania obowiązków zawodowych pracownicy nie są nadmiernie obciążeni psychicznie,

- sprawia, że wykonywanie obowiązków zawodowych jest możliwe w sposób jak najbardziej produktywny.

Widać więc, że zasady BHP wpływają nie tylko na przygotowanie konkretnych stanowisk pracy, ale również całej firmy. Dodatkowo zadaniem BHP jest nie tylko przygotowanie bezpiecznych stanowiska pracy w sposób doraźny, ale muszą być one również odpowiednio przemyślane pod kątem przyszłościowym, aby nie okazało się, że będą one sprzyjać przeciążeniom, wypaleniu zawodowemu czy pojawianiu się w przyszłości chorób zawodowych.

Co zalicza się do zadań służby BHP?

Najczęściej z BHP kojarzone są szkolenia wstępne i szkolenia okresowe. Obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w każdym przedsiębiorstwie, nawet tym najmniejszym, jest jednak znacznie więcej. Zaliczają się do nich m.in. kontrolowanie warunków pracy, ocena ryzyka zawodowego, przygotowywanie raportów, pomoc w adaptacji nowych pracowników i wiele więcej. Należy więc zdawać sobie sprawę, że zadania służby BHP wykonywane w odpowiedni sposób, wymagają nie tylko rozległej i fachowej wiedzy, ale również czasu na to, by móc je skutecznie realizować.

Kto może wykonywać zadania służby BHP?

Zadanie służby BHP w wielu firmach najczęściej są wykonywane przez specjalistów ds. BHP. Nie jest to jednak jedyna dostępna opcja ? w małych przedsiębiorstwach często zadanie służby BHP realizowane są przez samych przedsiębiorców, a w wielu firmach ? niezależnie od ich rozmiaru ? coraz chętniej stawia się na zlecanie zadań służby BHP (lub ich fragmentu) firmom zewnętrznym. Jakie wady i zalety posiada każda z tych opcji?

Specjalista ds. BHP

Specjalista BHP to dość tradycyjne, ale jak najbardziej odpowiednie rozwiązanie. W danej firmie zostaje zatrudniona osoba (lub osoby), której zadaniem będzie odpowiadanie za zadania służby BHP i ich realizowanie. Kluczem w tym przypadku będzie wybór odpowiedniego pracownika.

Minusem, tego rozwiązania są koszty, które generuje taki pracownik. Nie chodzi o samą pensję, ale również o przygotowanie miejsca pracy, czy wyposażenie pracownika w narzędzia do jej wykonywania, a często zalicza się do nich m.in. służbowy samochód.

Dodatkowo pracownik powinien posiadać budżet szkoleniowy, dzięki czemu będzie mógł rozwijać swoją wiedzę, ale także porządkować i uzupełniać tę, którą już posiada.

W wielu przypadkach okazuje się też, że w małych firmach nie ma zadań związanych z BHP tak wiele, że do ich realizacji potrzebny jest samodzielny pracownik, zatrudniony na cały etat. Często z tego powodu wielu pracodawców i przedsiębiorców poszukuje innych, alternatywnych rozwiązań.

Samodzielne realizowanie zadań służby BHP przez przedsiębiorcę

Jednym z takich rozwiązań jest samodzielne realizowanie zadań służby BHP przez przedsiębiorcę. Największym plusem takiego rozwiązania są oczywiście generowane w ten sposób oszczędności ? jeżeli zadań związanych z BHP nie ma wiele, faktycznie ktoś może realizować je po prostu dodatkowo, i często jest to właśnie przedsiębiorca.

Niestety, w takim przypadku pojawia się kilka dużych wad tego rozwiązania. BHP i zadania z nim związane będzie generowały więcej obowiązków dla przedsiębiorcy, a w małych firmach ? gdzie najczęściej stosowane jest takie rozwiązanie ? zazwyczaj i tak jest ich już całkiem sporo.

Dodatkowo, do realizacji zadań służby BHP potrzebna jest odpowiednia wiedza i umiejętności, którą najpierw trzeba zdobyć, a następnie aktualizować, przez co na szkolenia czy dodatkowe studia podyplomowe potrzebny będzie nie tylko czas, ale również odpowiedni budżet.

Zlecanie zadań służby BHP firmie zewnętrznej

Oto ostatnie rozwiązanie, które sprawdza się znakomicie zarówno w małych, jak i dużych firmach. W tym przypadku zadania służby BHP lub ich część (często są to np. szkolenia wstępne i okresowe) zlecane są firmie zewnętrznej. To bardzo wygodna opcja ? opłacamy tylko wykonywaną przez inną firmę usługę.

Plusem jest fakt, że otrzymana oferta zawsze będzie dopasowana do naszych realnych wymagań, nie będzie więc generowała dużych kosztów. Dodatkowo nie musimy martwić się o dział BHP czy zatrudnianie kolejnych pracowników, przygotowywanie dla nich stałych miejsc pracy ? to i oszczędność, i wygoda. Nie można zapominać też o tym, że pracownicy firm zewnętrznych zazwyczaj mają ogromne doświadczenie i bardzo aktualną wiedzę, dzięki czemu całość realizowanych w taki sposób zadań służby BHP będzie realizowana w sposób sprawny i profesjonalny.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%