Zamknij

Jak oceniamy agentów nieruchomości?

art. sponsorowany 00:00, 04.01.2024 Aktualizacja: 13:30, 06.10.2025

Portal Nieruchomosci-online.pl przeprowadził ostatnio wśród swoich uzytkowników badanie dotyczące oceny współpracy z pośrednikami nieruchomości. W ankiecie brały udział osoby, które korzystały z usług agencji pośrednictwa oraz te, które nie mają jeszcze takich doświadczeń. Z analizy wynika, że z tego typu współpracy najbardziej zadowoleni są rentierzy, a najmniej osoby sprzedające mieszkanie.

Przyglądamy się pośrednikom

W grupie rentierów, którzy mieli okazję współpracować z agentem, aż 63% oceniło to pozytywnie. Tylko 6% ankietowanych w tej grupie miało do agencji poważniejsze zastrzeżenia. Wśród sprzedających zadowolonych z praktyk agencji nieruchomości było 55% pytanych, jednak aż 24% osób w tej grupie współpracę oceniła negatywnie. Bardzo podobnie agentów oceniają kupujący, 55% ankietowanych uznaje ich pracę za pozytywną, a 23% wystawia ocenę negatywną.

Co wpływa na ocenę, jaką specjalistom pośrednictwa nieruchomości wystawiają klienci? Największymi atutami jest skuteczność działania na rzecz obu zainteresowanych stron. Zaznaczyło to aż 42% ankietowanych. Dla 37% ważna jest oszczędność czasu, a dla 36% odpowiednia relacja z pośrednikiem. Na negatywną ocenę wpłynęły najczęściej zbyt wysokie wynagrodzenie i brak zaangażowania. Takie powody wskazało odpowiednio 55 i 50% biorących udział w ankiecie. Brak efektów współpracy był powodem do negatywnej noty dla 36% badanych osób.

W ocenie negatywnych not, jakie klienci wystawiają pośrednikom, zaskakuje to, że tylko nieco ponad połowa pytanych wspomina o zbyt wysokiej prowizji.Koszty pośrednictwa są kontrowersyjnym tematem, który wzbudza wiele emocji. Mimo to dla osób biorących udział w ankiecie miały one niemal takie same znaczenie jak brak zaangażowania ze strony specjalisty. Można podejrzewać że wynik ten przynajmniej po części wynika z problemów z komunikacją czy niedoinformowaniem klientów.

Wniosek dla agencji pośrednictwa jest przy tym jasny. Muszą poszukać odpowiedzi na pytanie, jak sprawić, by klient czuł się otoczony większa troską i świadomy działań pośrednika na rzecz jego sprawy. Dzięki rozwiązaniu tych problemów transakcja przy wsparciu specjalisty będzie przebiegać sprawniej i bezpieczniej dla obu stron.

Jak oceniana jest praca pośredników w obrocie nieruchomościami?

Idealny pośrednik, czyli jaki?

Badaniem portalu Nieruchomosci-online.pl zostały objęte również osoby, które do tej pory nie współpracowały z agencją nieruchomości. Zapytano je o wyobrażenia na temat idealnych praktyk agencyjnych. Z odpowiedzi wynika, że najwyżej oceniana jest organizacja procesu i dokumentacji. Następnie znaczenie mają w kolejności: obsługa kontaktów i prezentacja nieruchomości, analiza i doradztwo oraz weryfikacja statusu prawnego lokalu. Warto zauważyć, że usługi związane z przygotowaniem i promowaniem oferty w sieci znalazły się wśród odpowiedzi na dalekim piątym miejscu.

Badanie jest cenne dla środowiska pośredników, ponieważ jasno wskazuje wyzwania, przed którymi stoi ta coraz bardziej popularna branża. Poprawić należy zaangażowanie w obsługę wszystkich grup klientów. Większą wagę trzeba też przykładać do płynnego przepływu informacji między pośrednikiem a klientem na każdym etapie współpracy. Klienci oczekują też od agentów profesjonalizmu i wysokich standardów etycznych, szczególnie przy współpracy między biurami pośrednictwa.

Zmienia się rynek, a z nim rola pośrednika

Michał Kurczycki, dyrektor zarządzający Nieruchomosci-online.pl zaaznacza, że na przestrzeni ostatnich lat branża bardzo się zmieniła. Kiedyś klienci wchodzili na rynek raz, by przy wsparciu specjalisty kupić własne mieszkanie na całe życie. Dziś z usług pośrednika korzystają osoby coraz młodsze, często już na etapie najmu pierwszej nieruchomości. Potem mogą one wrócić na rynek jako kupujący i sprzedający. Przez to rośnie rola pośrednika i jakość jego usług dla każdego klienta ma coraz większe znaczenie.

Prezes Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, Filip Wierzchowski, zapewnia, że dążeniem branży powinno być ciągłe podnoszenie jakości usług i profesjonalizmu. Dzięki temu już pierwsze spotkanie z agentem będzie dla klienta pozytywnym doświadczeniem i jeśli wróci na rynek, to chętniej poszuka wsparcia.

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%