Zamknij

Wyświetlacze prędkości w Sochaczewie, jest raport z ich działania

11:30, 07.02.2024 Aktualizacja: 08:43, 08.02.2024
Skomentuj foto UM Sochaczew foto UM Sochaczew

W grudniu ubiegłego roku informowaliśmy, że miasto Sochaczew zamontowało czternaście wyświetlaczy prędkości, przypominających kierowcom o zdjęciu nogi z gazu. Urządzenia stanęły w rejonie przejść dla pieszych, z których często korzystają dzieci. Nie każdemu jednak spodobał się ten pomysł. 

W sieci internetowej pojawiły się krytyczne wpisy „jaki to ma wpływ na bezpieczeństwo? To kasa wyrzucona w błoto”, „postawione w takich miejscach, że nie ma szans się rozpędzić, więc bez sensu”, „najbardziej niepotrzebny ten na zakręcie za apteką na Gawłowskiej”, „bez sensu, przecież mam licznik i wiem, ile jadę. Po co mi jeszcze jakieś ekrany”. Miasto Sochaczew zebrało cięgi, ale czy słusznie? Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście montaż wyświetlaczy w siedmiu lokalizacjach to wyrzucenie pieniędzy w błoto. Zatem niech przemówią liczby. 

Ponieważ każde urządzenie wyposażono w moduł rejestrujący dane statystyczne o prędkości pojazdów, natężeniu ruchu i liczbie popełnianych wykroczeń, łatwo do nich sięgnąć. 26 stycznia, około południa, pobraliśmy dane z radarów umieszczonych przy ul. Gawłowskiej (rejon ul. Zamkowej) oraz przy ul. Traugutta (na wysokości Miejskiego Przedszkola nr 1). Trzy dni później, również w środku dnia, sprawdziliśmy, jak kierowcy zachowują się na ulicy Staszica, w rejonie dwóch szkół podstawowych. Czy zwalniają, czy pędzą? Jaka część kierowców reaguje na komunikat, że należy zdjąć nogę z gazu? Szczegółowe dane zamieszczamy w tabeli.

- Przyznam szczerze, że jestem pozytywnie zaskoczony, że nawet 75 proc. kierowców zwalania przed pasami w okolicy szkół i przedszkoli. Jeśli dzięki tablicom uchronimy jakieś życie lub zdrowie, to było warto. Wyświetlacze są skuteczne, co potwierdzają zarówno nasze doświadczenia, jak i liczne badania. Są skuteczne nawet tam, gdzie stoją od lat

– mówi wiceburmistrz Dariusz Dobrowolski. 

I przypomina, że w 2021 roku, w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza, zrealizowano duży projekt „Zwolnij i jedź bezpiecznie”, a w jego ramach elektroniczne spowalniacze zamontowano m.in. na terenie gmin Nowa Sucha i  Sochaczew. Autorzy zwycięskiego projektu podkreślali w swym wniosku, że w Polsce jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, potrącenia pieszych kończą się tragicznie, w prawie co szóstym takim wypadku ginie człowiek. 

- Poprawiać bezpieczeństwo pieszych można na różne sposoby. My doświetlamy przejścia dla pieszych, budujemy wyniesione pasy zmuszające kierowców do zwolnienia, przy okazji generalnych remontów zwężamy nieco pasy jezdni, by ich miejsce zajęły chodnik i ścieżki pieszo-rowerowe. Efekty tych działań widać w statystykach

– dodaje wiceburmistrz.

 W 2010 roku na sochaczewskich drogach doszło do 48 wypadków, a dziesięć lat później do 29, czyli było ich mniej o 40 procent. W analogicznym okresie liczba rannych spadła z 53 do 38, to jest o prawie 30 procent. Między 2010 a 2020 rokiem liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła z 15 do 2, czyli o niemal 90 procent. 

Bezpieczeństwo nie ma ceny. Zapewne części młodych kierowców wyświetlacze mogą się nie podobać, ale statystyki nie pozostawiają pola do dyskusji. Przyjazne radary, które nie oznaczają mandatu, uspokajają ruch, mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie prędkości pojazdów nadjeżdżających w stronę radaru. Zostało to potwierdzone licznymi badaniami. 

Wyświetlacze stanęły przy ulicach: Batalionów Chłopskich, Olimpijskiej (na wysokości pływalni „Orka”), Traugutta (w rejonie ulic Kaczorowskiego i Cmentarnej), Gawłowskiej (skrzyżowanie z ul. Zamkową), Warszawskiej (skrzyżowanie Kusocińskiego i Starzyka) oraz dwa przy ul. Staszica w okolicach szkół podstawowych nr 4 i 6. Zamontowano je w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych na terenie miasta Sochaczew”, na który ratusz zdobył 373,5 tys. zł dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dotacja pokryła 77 proc. kosztów). Tablice były jednym z trzech elementów projektu. Dwa pozostałe to zakup miasteczek rowerowych dla wszystkich miejskich szkół podstawowych oraz budowa czterech wyniesionych przejść dla pieszych. 

 

 

(UM Sochaczew)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

YyYy

4 0

Na Olimpijskiej są w super miejscach, na wjeździe na ulicę i za progiem.

14:41, 07.02.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Panie KamilkuPanie Kamilku

2 5

Jak tam zbudują 1000 mieszkań to podziękujesz za ten wyświetlacz. A zbudują .

00:20, 08.02.2024

KatKat

5 0

Na Trojanowskiej przed cmentarzem też jest,,zasadnie "postawiona sygnalizacja.Jeszcze nie widziałam, żeby ktoś tam nawet przechodził.Super pomysł

15:46, 07.02.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kati DudiKati Dudi

0 2

To nie jest miejski wyświetlacz ale powiatu.

00:19, 08.02.2024

GoscGosc

0 2

Poproszę o zamontowanie na ulicy Chełmońskiego odcinek od szpitala do ulicy ulicy płockiej to się okaże jak przestrzegają kierowcy prędkość i jazda pod zakaz ulicą jednokierunkową

17:39, 07.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mario Mario

4 0

Panie Burmistrzu, proszę o przedstawienie danych jak wyglądała sytuacja przed montażem. Żeby ocenić skuteczność trzeba to do czegoś porównać... Jaki burmistrz takie sukcesy

08:22, 08.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoloBolo

2 0

I to jest przykład państwa z dykty... Jak wprowadzono pierwszeństwo na pasach dla pieszych i ewidentnie wzrosła liczba potrąceń, wypadków i kolizji nikt takich obserwacji nie robił. Wasze tłumaczenie udowadnia że jest to napychanie komuś kasy pod przykrywką bezpieczeństwa...

04:20, 09.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PoiuytrewqPoiuytrewq

1 0

Czy te wyniki będą na bieżąco aktualizowane i podawane? Bo chciałbym widzieć jak w tabeli rośnie najwyższa prędkość😁
Swoją drogą na tych odcinkach da się latać 120 km/h.

10:13, 10.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

korekkorek

0 0

w jaki sposób powstała ta tabelka - jak jest liczony wsp. przekroczenia? przykład drugi od góry - ulica Staszica 78% kierowców zwalnia ale współczynnik przekroczenia wynosi 48% czyli co? 30% kierowców i tak jedzie z większa prędkością aniżeli przepisy pozwalają?

10:04, 12.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DodaDoda

0 0

Przed przejsciem dla pieszych, jeszcze przy szkole to chyba taniej i skuteczniej sprawdzilby sie prog zwalniajacy, nie licznik.

08:30, 13.02.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%