Zuzanna Fijewska-Malesza - aktorka - zaprasza dzieci i rodziców do Młynoteki. To specjalna platforma internetowa, której twórcy pomagają rozwijać wyobraźnię dziecięcą, proponując różne zabawy, gry, konkursy. Odizolowane od rówieśników dziecko często doświadcza nudy. Rodzic z kolei staje przed wyzwaniem, jak połączyć opiekę nad swoim przedszkolakiem z pracą zawodową czy domowymi obowiązkami. Te, pozornie wykluczające się potrzeby, da się pogodzić. Program „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM” kształci w dziecku umiejętność przełożenia własnych pomysłów i wyobrażeń na konstruktywne działanie twórcze. Autorski program został opracowany przez aktorów i animatorów z Fundacji Artystycznej Młyn i psychologów z Ośrodka Pomocy Psychologicznej INTRA. Zabawy i aktywności podzielone zostały na osiem dni, program można jednak realizować we własnym tempie.
Uczniowie młodszych klas rozpoczęli zdalną naukę, ale w domach zostaje też coraz więcej przedszkolaków. Specjalnie dla nich i ich rodziców, często także pracujących zdalnie, Fundacja Artystyczna Młyn przygotowała program „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”. Jego ideą jest wsparcie dziecka w roli inicjatora własnych – bazujących na wyobraźni zabaw – poprzez uwagę i aprobatę rodzica. Na program składają się scenariusze i filmiki udostępnione na platformie MŁYNOTEKA. Stopniowo na nowo powstałej platformie udostępniane będą kolejne materiały dla dzieci i spektakle online dla widzów dorosłych.
Odizolowane od rówieśników dziecko często doświadcza nudy. Rodzic z kolei staje przed wyzwaniem, jak połączyć opiekę nad swoim przedszkolakiem z pracą zawodową czy domowymi obowiązkami. Te, pozornie wykluczające się potrzeby, da się pogodzić. Program „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM” kształci w dziecku umiejętność przełożenia własnych pomysłów i wyobrażeń na konstruktywne działanie twórcze. Autorski program został opracowany przez aktorów i animatorów z Fundacji Artystycznej Młyn i psychologów z Ośrodka Pomocy Psychologicznej INTRA.
Zabawy i aktywności podzielone zostały na osiem dni, program można jednak realizować we własnym tempie. Scenariusz każdego dnia zawiera: list do rodzica i dziecka, instrukcje dla rodzica, oraz filmiki z bezpośrednimi komunikatami do dziecka.
Każde dziecko ma wyobraźnię, czasem potrzebuje tylko przestrzeni, pomocy i warunków, żeby umieć z niej skorzystać. I to jest nasze zadanie, które podejmujemy w programie „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”: nauczyć nasze dzieci, jak korzystać z własnego potencjału. Rozwijanie w małym człowieku takiej umiejętności daje szansę na to, że jak będzie starszy, nadal będzie korzystać ze swoich zasobów, że będzie potrafił wyjść poza schemat, być twórcą i kreatorem swojej rzeczywistości, a nie tylko odbiorcą. Całość programu jest zatem rodzajem „podpowiedzi” – jak wspólna, a także samodzielna, zabawa może wyglądać. Jednak to od dziecka, jego pomysłów i wyobraźni zależy ostateczny kształt podejmowanych działań. To dziecko znajduje się w roli twórcy i „przewodnika” wyobraźniowych zabaw, rodzic pozostaje w roli „pomocnika”, a my, czyli aktorzy i animatorzy jesteśmy tylko „podpowiadaczami” - Zuzanna Fijewska-Malesza, pomysłodawczyni i współautorka programu.
Program udostępniany jest na platformie MŁYNOTEKA pod adresem: https://mlynoteka.mlyn.org/.
Do końca roku można z niego skorzystać bezpłatnie, po uprzedniej rejestracji.
Platforma MŁYNOTEKA jest w rozbudowie. Fundacja świadomie zdecydowała się udostępnić jej prototypową wersję, tak żeby rodzice mogli już teraz korzystać z programu. Równolegle dodawane są kolejne funkcjonalności serwisu i poprawiany jest jego wygląd. Jeszcze w tym tygodniu w MŁYNOTECE pojawią się także słuchowiska dla dzieci (do ściągnięcia na własne urządzenie w formacie mp3) oraz spektakle Teatru MŁYN dla widzów dorosłych (jako pierwsze „NIEDZIELNE POPOŁUDNIE” w reż. Natalii Fijewskiej-Zdanowskiej z Pauliną Holtz i Michałem Sitarskim).
REALIZATORZY „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”:
Zuzanna Fijewska-Malesza – pomysłodawczyni i współtwórczyni programu, aktorka, współzałożycielka Fundacji Artystycznej MŁYN. Autorka słuchowisk dla przedszkolaków oraz „interakcyjnej metody teatralnej”. Na jej podstawie tworzy spektakle teatralne oraz wyobraźniowe warsztaty dla dzieci, w których udział wzięło już ponad 3 tys. przedszkolaków. We współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń prowadzi także szkolenia dla nauczycieli z metody pracy z dziećmi opartej o wyobraźnię.
Justyna Szatkowska – współtwórczyni programu, pedagog od kilkunastu lat pracująca z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, związana z pedagogiką Montessori, animatorka po szkole cyrkowej. Od kilkunastu lat współpracuje z Fundacją Artystyczną MŁYN przy programach twórczych dla dzieci, wnosząc niesamowicie dużo energii, ciepła i szalonych pomysłów.
Michał Długołęcki – współtwórca programu, pedagog od kilkunastu lat pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, nauczyciel i trener Montessori. Ma za sobą ukończone kursy z zakresu „Porozumienia bez przemocy” i „Arteterapii”. Autor filmów edukacyjnych. Animator i współprowadzący zajęcia twórcze z ramienia Fundacji Artystycznej MŁYN. Zafascynowany światem i poszukujący wciąż nowych sposobów na wsparcie rozwoju dziecka.
Ośrodek Pomocy Psychologicznej INTRA – założony w 1991 r. Od początku działalności prowadzi psychoterapię indywidualną i grupową osób dorosłych, dzieci i młodzieży oraz kursy psychoedukacyjne. Od blisko 20 lat zajmuje się kształceniem psychoterapeutów i trenerów. W lutym 2020 r. otworzył Poradnię Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży. W jej ramach stworzył zespół zajmujący się pracą terapeutyczną z dziećmi od 3 roku życia, nastolatkami, rodzicami oraz całymi rodzinami. INTRA jest konsultantem psychologicznym programu „ZOBACZ, JAK SOBIE WYOBRAŻAM”.
Projekt został sfinansowany przez Miasto st. Warszawa.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz