Zamknij

Wójt Gminy Sochaczew o planach kolejowych w ramach CPK

14:00, 22.07.2024 Aktualizacja: 14:37, 23.07.2024
Skomentuj

Wójt Gminy Sochaczew Dariusz Krupa przekazał mieszkańcom informację w sprawie przebiegu linii kolejowej LK 5/50 w ramach inwestycji CPK. Jak podkreśla włodarz, informacja ta została sporządzona na podstawie danych z CPK i Ministerstwa Infrastruktury. Publikujemy ją w całości. 

Szanowni Mieszkańcy,

Chcielibyśmy Państwa poinformować, że w ciągu ostatnich kilkunastu dni od przedstawicieli Rządu, Ministerstwa Infrastruktury oraz Spółki CPK, płynęły informacje o planach wobec inwestycji.

W dniu 26 czerwca br. Prezes Rady Ministrów podczas konferencji prasowej zapowiedział realizację Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szef rządu podkreślił, że lotnisko w Baranowie powstanie, a z inwestycji kolejowych jako pierwszy zostanie zrealizowany tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Program CPK w swoim założeniu ma być trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, mają powstać Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Po drugie, powstanie centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, nastąpi rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników w Europie. Kwestie te były doprecyzowywane w kolejnych dniach, a o samych działaniach wypowiadali się przedstawicieli rządu, w tym Wiceministrowie odpowiedzialni za komponenty CPK – Pan Maciej Lasek oraz Pan Piotr Malepszak. Wypowiedziom towarzyszyły wizualizacje dotyczące samego lotniska, jak też części kolejowej. Na pierwszych mapach uwzględniono przede wszystkim samo lotnisko, jak również linię KDP Warszawa – CPK Baranów – Łódź – Wrocław / Poznań (tzw. „Y-grek”). Przyjęto też założenie, że z Warszawy do największych miast Polski będzie można dostać się w czasie 100 minut (Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań i Gdańsk). I o ile dla pierwszych czterech miast będzie to możliwe dzięki modernizacji istniejących linii (CMK) oraz budowy nowych, to dotarcie do Gdańska (Trójmiasta) nie będzie możliwe przy obecnej infrastrukturze. Wówczas pojawiły się propozycje dotyczące tej trasy, czyli albo modernizacja i rozbudowa linii poprzez Ciechanów, Działdowo, Iławę i Malbork wraz z częściowo nowym przebiegiem lub zupełnie nowym przebiegiem, usytuowanym mniej więcej w pobliżu tej linii, która obecnie stanowi główne połączenie stolicy z Trójmiastem lub powrót do planów budowy LK5, która w początkowym biegu będzie wytrasowana przez tereny Gminy Sochaczew.

W ostatnich dniach na łamach portali branżowych „inwestycje.pl” oraz „rynek-kolejowy.pl” zostały przedstawione informacje dotyczące planów Ministerstwa Infrastruktury w zakresie linii kolejowej Nr 5, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ. Zgodnie z nimi, Ministerstwo Infrastruktury analizuje projekt budowy nowego połączenia kolejowego z Warszawy do Gdańska w nowym śladzie, jednak realizacja tej inwestycji to horyzont 2040 roku. O tym poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas konferencji poświęconej m.in. komponentowi kolejowemu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

„Jeśli chodzi o nowe połączenie z Warszawy do Gdańska, w ramach tzw. CMK-Północ, jesteśmy na etapie prac studialnych. Najbardziej zaawansowane są prace już projektowe dotyczące 'Y-greka’ i tunelu dużych prędkości pod Łodzią. A te prace studialne zakładają pod nową linię do Gdańska czas przejazdu 100 minut, 45 minut mniej niż obecnie najszybsze pociągi w tej relacji, jadące istniejącą trasą przez Iławę. Z tej trasy więcej już nie 'wyciśniemy’, stąd analiza tego połączenia, które na trasie z Warszawy do Gdańska włączałoby w sieć komunikacyjną kolejową Płock, Grudziądz i w bliskiej odległości przez Włocławek – do aglomeracji toruńsko-bydgoskiej. To jest horyzont 2040” – powiedział Malepszak podczas konferencji prasowej.

Oznaczałoby to, że najprawdopodobniej w przyszłości przez teren Gminy Sochaczew będzie wybudowana nowa trasa kolejowa, ale nie podano żadnych szczegółów w tym zakresie. Prace studialne nad tą linią, jak też wieloma innymi, które były planowane w ramach tzw. „szprych kolejowych do CPK”, mają potrwać do 2025 roku, w którym – na podstawie dokonanych analiz – mają zostać podjęte decyzje co do potrzeb i możliwości prowadzenia inwestycji.

Podczas rozmów pracowników Urzędu Gminy Sochaczew z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Spółki CPK padło zapewnienie, że odbędą się spotkania, by omówić z władzami samorządu prowadzone procesy planistyczne, jak również, że już wcześniej zapadła decyzja o wyłączeniu z dalszych prac tych związanych z budową tzw. „zachodniej obwodnicy kolejowej Sochaczewa”. Będzie to z pewnością najlepsza informacja dla mieszkańców zachodniej części gminy Sochaczew – Kuznocina, Kątów, Władysławowa i Altanki, gdzie linia oznaczałaby bardzo dużą ingerencję w gęstą zabudowę, a tym samym dużą ilość wysiedleni oraz uciążliwość dla tych, którzy przy planowanej linii musieliby mieszkać. Pracownicy CPK odpowiedzialni za ten fragment inwestycji poinformowali, że obwodnica nie jest już brana pod uwagę i jeżeli linia Nr 5 miałaby być realizowana, to tylko w wariancie podstawowym, co jednakże powoduje olbrzymie niezadowolenie mieszkańców m.in. Kożuszek, Feliksowa, a w szczególności Mokasu. Jednakże konkrety w tej sprawie nie zostały na chwilę obecną jeszcze upublicznione. Czekamy m.in. na decyzje Spółki, która wydaje zgody w zakresie planistyki gminnej oraz warunków zagospodarowania terenu. Po treści dokumentów będzie można wysnuć pewne tezy co do dalszych zamierzeń władz centralnych oraz samej spółki CPK.

Informujemy wszystkich mieszkańców Gminy, że będziemy na bieżąco informować o wszystkim, co związane jest z budową linii KDP dla CPK przez teren Gminy Sochaczew.

 

Dariusz Krupa – Wójt Gminy Sochaczew

Wiesław Skóra – Przewodniczący Rady Gminy Sochaczew

Radni Rady Gminy Sochaczew

Pracownicy Urzędu Gminy Sochaczew

(M. )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

PawełPaweł

15 11

Kiedy wójtem Krupa to w gminie jest d**a

16:59, 22.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do panel  Do panel

1 6

*%#)!& to pisal ten komentarzyk...

21:11, 22.07.2024

Do wyżejDo wyżej

5 8

Naprawdę? Nie wiedziałeś, że trasa CPK od dawna jest ustalona i ma przebiegać przez gminę Sochaczew? To była oczywista sprawa już za poprzednich rządów PiS. Chyba przegapiłeś kilka informacji. Trasa CPK już 2 lata temu była poruszana. Wójt Krupa nic nie ma do ustaleń trasy CPK.

18:20, 22.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LolaLola

4 1

TO SA JUZ KOLEJNE TRASY CPK,YGREKI,USTALENIA !!CAŁE SZCZESCIE ZE WYBORY SA CO 4 LATA, A PAPIERY TERAZ DŁUZEJ GRYLUJA PO URZEDACH I INSTYTUCJACH TO MOZE TEJ INWESTYCJI NIGDY NIE BYĆ.MAM NADZIEJE ZE PRZED WYSIEDLENIAMI URATUJE NAS ROZBUCHANA URZEDNICZA BIUROKRACJA I KOLEJNA ZMIANA WŁADZY CO BEDZIE MIAŁA INNA WIZJE !!

22:00, 22.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StasiekStasiek

9 3

Ludzie na rudego głosowali bo powiedział że zatrzyma cpk i ten cały program a on oszukał was tak jak robił w przeszłości naiwni wyborcy PO . ELITA polska hahaha.

04:49, 23.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PissmanPissman

2 3

a twoi to zaczęli i ludzie się łapią na durne komentarze, ty konusie.

06:27, 23.07.2024

0%