- Trzeba postawić na ponowną integrację, zabawy integracyjne, lekcje wychowawcze ze specjalnymi scenariuszami i umożliwienie uczniom rozmowy o problemach. Dzieciom i młodzieży przypominamy, że w razie problemów warto porozmawiać z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem szkolnym, ale i rodzicem w domu, bo to rodzice stanowią pierwszą pomoc, po którą można się zgłosić - mówi psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sochaczewie Kamil Duda.
Zgodnie z decyzją rządu z dniem 1 czerwca uczniowie wrócili do szkolnych ławek. Dla części uczniów powrót do życia społecznego po kilkumiesięcznym okresie izolacji może nastręczać problemów. Nie chodzi wyłącznie o obawy przed nasileniem sprawdzania wiedzy nabytej w okresie zdalnego nauczania, ale też strach przed brakiem akceptacji.
- Uczniowie łatwo odzwyczaili się od tego, że poza domem jest gdzieś ten świat zewnętrzny, z którym trzeba będzie się zmagać i do którego trzeba będzie się dopasować, dlatego pierwsze dni po powrocie do szkoły mogą być trudne. Może pojawić się lęk, stres przed kontaktami, ale też przed oceną osób, których nie widziało się przez kilka miesięcy. Ciało nastolatków się zmienia, pojawiają się problemy, chociażby dermatologiczne i budzi to obawy przed tym jak zostanie się przyjętym w grupie. W czasie zdalnego nauczania dzieci miały mniej okazji do uprawiania sportu. Brak zajęć w-fu, ruchu fizycznego odbił się negatywnie na ich wyglądzie, ale też na zdrowiu – mówi psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sochaczewie Kamil Duda.
Dziecięce obawy, lęk i stres mogą negatywnie wpływać na proces nauki, a także problemy ze skupieniem się na danej czynności. Aby uspołecznienie przebiegło bezboleśnie duża w tym rola rodziców i nauczycieli.
- Jeśli chodzi o nauczycieli – zalecałbym dużą powściągliwość w robieniu sprawdzianów. Uczniowie boją się powrotu do szkół m.in. z uwagi na te sprawdziany. Należałoby się skupić przede wszystkim na ponownej integracji uczniów i na tym, żeby dobrze się czuli w tym starym-nowym otoczeniu. Trzeba postawić na ponowną integrację, zabawy integracyjne, lekcje wychowawcze ze specjalnymi scenariuszami i umożliwienie uczniom rozmowy o problemach. Dzieciom i młodzieży przypominamy, że w razie problemów warto porozmawiać z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem szkolnym, ale i rodzicem w domu, bo to rodzice stanowią pierwszą pomoc, po którą można się zgłosić – mówi Kamil Duda.
Może się zdarzyć, że uczniowie, którzy się spotykali w czasie przerwy od szkoły, po powrocie wytworzą sobie grupki. Ktoś może się poczuć odrzucony. Jak mówi Kamil Duda, ponownie ważna jest tu rola nauczycieli, którzy poprzez integrację powinni wciągnąć wszystkich do życia społecznego tak, aby każdy w klasie mógł poczuć się komfortowo i dobrze przyjęty.
Ważne, aby nie bagatelizować problemów związanych z powrotem dzieci do szkół. Rodzice i nauczyciele powinni być czujni i zwracać uwagę na objawy takie jak apatia, ospałość czy osowiałość. Dziecko może mieć też dolegliwości somatyczne jak ból głowy czy brzucha, związane z koniecznością wyjścia z domu.
- Jeśli dziecko przejawia objawy lęku czy stresu nie mówmy, że wszystko będzie dobrze, że potrzeba tylko kilku dni na rozruch i wszystko się ułoży. Dajmy dzieciom szansę się wygadać, zrzucić ten ciężar z ich barków, popracujmy nad rozwiązaniem problemu – mówi psycholog.
A jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą? Szczerze i chętnie, nie odkładając tych rozmów „na jutro”.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tusochaczew.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz