Zamknij

Europejskie Dni Dziedzictwa 2020 w Sochaczewie. Wstęp wolny, ale jest limit

10:41, 02.09.2020 red. Aktualizacja: 14:48, 02.09.2020
Skomentuj

Już niebawem w  ramach 28. Edycji Europejskich Dni Dziedzictwa Moja Droga zapraszamy do bezpłatnego zwiedzania z przewodnikiem Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie w dniach 12 i 13 września. W wydarzeniu jednego dnia może wziąć udział 25 osób, zwiedzanie w godzinach 10.00-12.00.

 

Europejskie Dni Dziedzictwa – wspólna inicjatywa Rady Europy i Unii Europejskiej, mająca na celu promowanie zabytków. W projekcie uczestniczą wszystkie państwa członkowskie Rady Europy, w tym także Polska, która włączyła się do akcji w 1993 roku.

Europejskie Dni Dziedzictwa to największy w Europie projekt społeczno-edukacyjny, a także najważniejsze święto zabytków kultury Starego Kontynentu. Głównym celem EDD jest szeroko pojęta edukacja historyczna i kulturalna, promowanie różnorodności regionalnego dziedzictwa kulturowego, podkreślenie wspólnych korzeni kultury europejskiej oraz propagowanie dialogu międzykulturowego.

Co roku we wrześniu kraje, w których odbywa się to wydarzenie, udostępniają do zwiedzania szerokiej publiczności liczne zabytki i miejsca kultury, a także organizują wykłady, wystawy i inne imprezy towarzyszące skierowane do różnorodnej grupy odbiorców, co nadaje wydarzeniu uniwersalnego wymiaru.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Obowiązuje jednak rezerwacja i dzienny limit, który wynosi 25 osób. Zwiedzanie będzie odbywać się w godzinach 10.00 - 12.00.

- Zgłoszenia na zwiedzanie prosimy kierować na adres [email protected] do dnia 09.09.2020 r. oraz w wiadomości prosimy podać: imię+nazwisko+nr telefonu*. Prosimy o dopisek do wiadomości: SOCHACZEW – informuje Stacja Muzeum Warszawa.

 

W ramach tegorocznych Europejskich Dni Dziedzictwa będzie można zwiedzić wnętrza dwóch wyjątkowych wagonów: wagonu pasażerskiego serii ABxhpi 2281, tzw. Salonki Jaruzelskiego oraz wagonu osobowego serii Ch 1123.

Wagon pasażerski serii ABxhpi został zbudowany w 1930 r. w Zakładach Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie dla Warszawskich Kolei Dojazdowych. Od 1944 r. pracował na Kolei Jabłonowskiej jako wagon osobowy, a wraz z likwidacją tej kolei (odcinka Most-Jabłonna) został przekazany dla wojska. W 1957 r. został przebudowany w Zakładach Naprawy Taboru Kolejowego w Opolu na motorowy wagon salonowy na tor 750 mm. Pełnił służbę na wojskowej kolei wąskotorowej w Zielonce. W 1989 r. został pozyskany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, gdzie został przebudowany na wagon salonowy bez napędu. Ze względu na fakt, że podczas wizytowania jednostki wojskowej w Zielonce poruszał się nim często gen. Wojciech Jaruzelski, potocznie nazywa się ten wagon Salonką Jaruzelskiego.

 Wagon osobowy serii Ch 1123 został zbudowany został przez Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn w Sanoku. Zakupiono go na powstałą w latach 1900-1904 Wąskotorową Kolej Lokalną Przeworsk-Dynów, na której pracował do 1980 r. Pierwotny rozstaw osi wagonu był typowy dla wąskiego toru w monarchii Austro-Węgierskiej i wynosił 760 mm. Gdy w latach 50. XX w. Kolej Przeworską przekuto na prześwit 750 mm, również zestawy kołowe wagonu otrzymały analogiczny rozstaw. Wagon został bezpłatnie przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie w 1988 r. przez Zarząd Kolei Dojazdowych w Chełmie Lubelskim z lokomotywowni w Przeworsku. W 2015 r. został poddany gruntownej konserwacji i od tego czasu jest eksponowany w muzealnym skansenie.

(red.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%