Kreatywna biblioteka to hasło, które towarzyszy sieci współpracy nauczycieli bibliotekarzy z powiatu sochaczewskiego w tym roku szkolnym. Ostatnie warsztaty (środa 20 lutego br. ) Escape Room w bibliotece, właściwie Pokój zagadek w bibliotece, pokazały, że biblioteka szkolna z pewnością może być miejscem twórczej zabawy.
Kreatywna biblioteka to hasło, które towarzyszy sieci współpracy nauczycieli bibliotekarzy z powiatu sochaczewskiego w tym roku szkolnym. Ostatnie warsztaty w Bibliotece Pedagogicznej w Sochaczewie (środa 20 lutego br.) Escape Room w bibliotece, właściwie Pokój zagadek w bibliotece, pokazały, że biblioteka szkolna z pewnością może być miejscem twórczej zabawy. I wcale nie musi odbywać się przy zamkniętych drzwiach. W warunkach szkolnych to nawet niewskazane. Zamknąć możemy szufladki, szafy, szafki, skrzynki lub okręcić worki, koperty, pakunki sznurkiem, linką, łańcuchem na końcu z zamknięciem na szyfr. Dzieci rozwiązują zagadki, odgadują kody i szyfry, szukają podpowiedzi na czas, ucząc się i przy okazji świetnie bawiąc. Nagrodą mogą być przywileje, dobra ocena, słodka niespodzianka, a nie klucz do zamkniętych drzwi. Grupowe zmagania rozwijają umiejętność pracy zespołowej, przestrzegania reguł, „zdrowej rywalizacji”. Grę możemy wykorzystać do poznania postaci literackich, sprawdzenia znajomości lektury, powtórki materiału z dowolnego przedmiotu, nauki ortografii i innych. Wszystko zależy od inwencji nauczyciela i tego, jaki chce osiągnąć cel. Optymalny czas to godzina. Należy zadbać o odpowiedni klimat, ale i rekwizyty, gadżety, przebrania, tekstylia, taśmy ostrzegawcze do oddzielenia stref, skrzynki lub szafki zamykane na szyfr lub kluczyk. Tak przygotowany scenariusz przyda się na „nagłe zastępstwo” . Ważne jest, aby przed przystąpieniem do zabawy, zrobić symulację, przećwiczyć wcześniej, napisać instrukcję, zapisać szyfry, opisać miejsca ukrytych rekwizytów. W grze można wykorzystać pieczątki. Każdy uczestnik po wykonaniu zdania i zebraniu kompletu pieczątek otrzymuje bonus.
Warsztaty poświęcone były poznaniu etapów przygotowania i realizacji zabawy w Escape Room w warunkach szkolnych. Oprócz tego uczestnicy na sobie przetestowali przygotowane zagadki i szyfry podczas praktycznego "mini Escape Room'u". Z sukcesem ukończyli zabawę na 3 minuty przed końcem wyznaczonego czasu.
Kolejne kreatywne warsztaty odbędą się pod hasłem DRAMA, czy dramat w bibliotece?, na które już dziś serdecznie zapraszamy.
E.Sz.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz