Zamknij

Jak CPK zmieni Sochaczew?  Już wiemy: zasadniczo

11:13, 27.12.2024 Aktualizacja: 15:18, 30.12.2024
Skomentuj

Można powiedzieć, że zasadniczo, bo to gigantyczna inwestycja. Kilkanaście kilometrów od Sochaczewa powstanie jeden z wiodących hubów transportowych Europy. Wizję nadchodzących zmian opisuje opublikowany właśnie projekt Strategii Rozwoju Obszaru Otoczenia CPK, który obejmie osiemnaście gmin leżących najbliżej projektowanego lotniska.

​Zdaniem autorów Strategii inwestycja będzie oddziaływała na obszar w promieniu nawet stu kilometrów, ale zasadniczych zmian w wielu obszarach powinno spodziewać się osiemnaście miast i gmin leżących najbliżej portu: w tym Baranów, Błonie, Nowa Sucha, Ożarów Mazowiecki, Sochaczew (gmina), Sochaczew (miasto), Teresin, Wiskitki i Żyrardów.

Po pierwsze niezbędne będą koleje i drogi, bo węzeł przesiadkowy już w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Dojazd do CPK zapewnią koleje: węzeł w bezpośredniej bliskości portu i połączenia na terenie kraju, w tym 1600 km nowych linii. Pierwsza ma powstać szybka kolej na trasie Warszawa- Łódź, za rok zacznie się rozbudowa autostrady A2 o dodatkowe pasy, a lada dzień powinniśmy wiedzieć, którędy GDDKiA poprowadzi nową trasę szybkiego ruchu S50.

30 tysięcy miejsc pracy

Wracając do miast i gmin z bezpośredniego otoczenia CPK, spółka zakłada, że inwestycja wygeneruje 30-35 tysięcy nowych miejsc pracy, zarówno w dotychczas istniejących branżach, takich jak logistyka, spedycja czy przetwórstwo spożywcze, jak i całkiem nowych, związanych z obsługą lotniska, węzła kolejowego i drogowego. Wzrośnie zapotrzebowanie na usługi, zainteresowanie atrakcyjnymi terenami inwestycyjnymi, zwiększy się ruch turystyczny.

Zamieszkają w Sochaczewie

Liczba mieszkańców w osiemnastu gminach wzrośnie o 30 tys. osób, które na miejsce zamieszkania wybiorą przede wszystkim Grodzisk, Żyrardów, Błonie i Sochaczew. Ziemie wokół portu zaczną zmieniać przeznaczenie, rolnictwo będzie wypierane przez przemysł i usługi. Rozwinie się działalność przedsiębiorców wyspecjalizowanych w transporcie towarów, ich przeładowywaniu i magazynowaniu. Konieczna będzie rozbudowa szpitali, szkół, przedszkoli, żłobków, terenów zielonych, dróg, sieci przesyłu energii czy sieci wodno-kanalizacyjnej. Poprawi i rozwinie się transport publiczny. Szkoły będą musiały zaproponować nowe kierunki kształcenia, odpowiadające potrzebom rynku pracy. Najmocniej zmiany mają odczuć mieszkańcy gmin Baranów, Teresin, Wiskitki oraz powiatów: grodziskiego, sochaczewskiego i żyrardowskiego.

Najszersza autostrada w Polsce

W ramach kluczowych inwestycji drogowych obsługujących CPK planowana jest rozbudowa autostrady A2. GDDKiA zdecydowała, że trasa doczeka się rozbudowy o dwa pasy, a na kluczowym odcinku, tuż przed Warszawą, aż o cztery. Przetargi na wykonawstwo mają zostać ogłoszone w 2025 roku. Założono, że trasa między Łodzią a Pruszkowem będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach i po cztery pasy od Pruszkowa do Konotopy. Przebudowane będzie ponad 90 km drogi. Roboty mają się rozpocząć w I poł. 2026 r. i zakończyć w I poł. 2029 r.

S50 przez środek miasta?

Drugą strategiczną dla CPK inwestycją drogową będzie dokończenie budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), czyli sieci autostrad i tras szybkiego ruchu otaczających stolicę. Większość OAW jest gotowa lub w trakcie budowy. Jedyny fragment, którego przebiegu jeszcze nie znamy, to połączenie autostrady A2 (Wistkitki) z eską przechodzącą w okolicy Wyszogrodu. GDDKiA nie określiła jeszcze, czy S50 pobiegnie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 50, czyli przez Wiskitki, Guzów, Bielice, Sochaczew (dzielnica Boryszew), Młodzieszyn do Wyszogrodu, czy przejdzie bokiem i ominie nasze miasto.

Przypomnijmy, że w pierwszych planach S50 miała przechodzić na wschód od Sochaczewa, jednak z tej koncepcji zrezygnowano. Później pojawił się pomysł wykorzystania pod S50 pasa drogowego DK50, co oznaczałoby wejście w zwartą zabudowę Boryszewa. W styczniu 2023 roku ogłoszono, że trzypasmówka jednak ominie nasze miasto od zachodu, przejdzie ok. 3-4 km od granic Sochaczewa. Niespodziewanie w grudniu 2023 roku GDDKiA poinformowała, że na deski kreślarskie powróciła propozycja poprowadzenia S50 po śladzie istniejącej DK50 (jako jeden z wariantów), a ostateczny przebieg trasy poznamy na przełomie 2024 i 2025 roku. Stanowisko władz miasta w tej sprawie od lat jest jasne i niezmienne – wprowadzenie w dzielnicę Boryszew ekspresówki o parametrach autostrady to nieporozumienie. S50 ma mieć po trzy pasy w każdą stronę, dodatkowe pasy awaryjne, pas zieleni oddzielającym ruch, ekrany dźwiękochłonne. Pod taką trasę trzeba wydzielić pas ziemi o szerokości do nawet 100 metrów. Na takie rozwiązanie nie ma i nigdy nie będzie nigdy zgody samorządu miasta. 

(daw/Urząd Miasta Sochaczew)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

TomekTomek

7 4

Nie wiem kto planował stacje PKP na linii cpk w okolicy Sochaczewa ale to chyba totalny dęb*l. Stacje nie przemyślane na odludziu zamiast gdzieś bliżej miasta

15:47, 27.12.2024
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

MokMok

5 8

Zgłoś się szpecu od planowania i zaplanuj ..dostaniesz NOBLA ZA PLANOWANIE...nie takie głowy jak twoja są na deskami projektowymi ...z dwoch poldupkow zrobisz cała dupę...ale z dwoch półgłówków całej głowy nie bedzie

16:33, 27.12.2024

Do to mekDo to mek

4 2

Synciu to ma być kolej dużych prędkości ..masz połączenie z Warszawa..będzie z Chrzanowem..a szybkie koleje ne są podmiejskimi kolejami..

21:20, 27.12.2024

Do tomekDo tomek

3 0

Jakie szyny...takie stacje...tomus...ale ty możesz pistacje a nie stacje oceniać....on..jest jeszcze za krotki.

16:06, 28.12.2024

juliajulia

6 1

Mieszkańcy Socho chcą CPK i szybkiej trasy kolejowej i dobrych połączeń, ale żeby nie przecinały miasta.
Nie zdają sobie sprawy z zagrożeń, mają nadzieję na rozwój - a obudzą się z ręką w nocniku.
Będzie już za późno i wszyscy będą uciekać z tego smrodu i hałasu zostawiając swoje nowo pobudowane na kredyt domy.

18:14, 28.12.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do JuliaDo Julia

2 0

Jest wielu takich mieszkańców Socho co bardzo sceptycznie patrza na CPK...a sceptycyzm ten powstał po utracie władzy przez PiS łam..Cieszyć się należy ze kapitał na powstanie CPK...będzie tylko polski..bo w zapowiedziach PiS lamu firma VINCI..wpłacając 8 miliardów złotych zapewniała dobie prawo prawie 50 procent udziału ..a 8 miliardów to tylko około 20 procent kosztów realizacji zadania..tanim kosztem jakiś udziałowiec chcący wejść w spółkę. Za niewielka kwotę byłby decydującym o losach CPK....inwestorem....

16:30, 29.12.2024

wierny fan wszystkiewierny fan wszystkie

0 0

Ja rozumiem iz Sochaczew chciałby taką trase podrzucić jak kukułcze jajo sąsiadom z Nowej Suchej. Bo pozytki to spoko ale koszty to wypchnac do sąsiadów. Nic nowego. Autostrada A5 będzie rozbudowana o jeden pas w kazda stronę a te mityczne 5 pasów to owszem będzie przez chwilę w Pruszkowie

09:25, 30.12.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%