Zamknij

Szybka kolej. Mieszkańcy Sochaczewa mogą odetchnąć z ulgą

09:33, 04.07.2024 Aktualizacja: 07:36, 05.07.2024
Skomentuj

Jeśli zapowiedzi premiera zostaną przelane na papier i plany budowy kolei dużych prędkości zweryfikowane zgodnie z jego zapowiedziami, mieszkańcy Sochaczewa mogą odetchnąć z ulgą. Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku Węzeł CPK - Sochaczew - Płock - Włocławek, wchodzących w środek miasta, trafiła do szuflady.

​26 czerwca premier ogłosił, że w Baranowie powstanie jednak lotnisko, ale rząd rezygnuje z koncepcji budowy prowadzących do niego linii kolejowych dużych prędkości. "W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie" - oświadczył prezes rady ministrów i zaznaczył, że rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast, budowę relatywnie gęstej sieci łączącej realne skupiska ludzi i obsługującej realne potoki pasażerów.

Y przejdzie koło Guzowa

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie - w okolicy Sieradza - rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Tego pomysłu sochaczewianie nie muszą się obawiać, bo tory ułożone zostaną kilkanaście kilometrów od Sochaczewa. Najbardziej zbliżą się do nas w okolicy Guzowa, przynajmniej takie założenia zostawili swym następcom poprzedni szefowie CPK projektujący "Y".

Protestują gminy

Przypomnijmy, że plany poprowadzenia kolei dużych prędkości w rejonie Sochaczewa od początku budziły niepokój lokalnej społeczności. Gdy spółka CPK pokazała kilka wariantów jej przebiegu, okazało się, że niemal każdy zakłada wprowadzenie szybkiej kolei w obszary zwartej zabudowy Sochaczewa. W Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) analizowano pięć tras - W1, W4, W6, W8 i W9 oraz jeden podwariant W6A.

Pierwszy z nich (W1) prowadził tory przez Strzyżew, Mokas, Plecewice, przecinał Bzurę i dalej biegł w kierunku Bibiampola i Juliopola. Przeciw takiemu rozwiązaniu protestowały gminy i powiat. Radni podjęli stosowne uchwały, podkreślając w nich, że nasypy kolejowe staną na żyznych glebach, zniszczą rodzinne gospodarstwa, utrudnią dojazd do pól itd.

Protestuje miasto

Wariant W4 przecinał w Chodakowie ulice: Powstańców Warszawy, Leśną, Wiejską, Podchorążych i Wyszogrodzką. Wariant W6 wraz z podwariantem W6A przechodził przez tzw. Kistki, ale, by tory dotarły do tego miejsca, musiały wcześniej przejść przez ulice: Wypalenisko, Przylasek, Graniczną, Młynarską, Działkową, Chopina, Rejtana i Kolejową. Podobnie było z wariantami W8 i W9, których realizacja oznaczałaby ingerencję w zwartą zabudowę w rejonie ulic Powstańców Warszawy, Leśnej, Wiejskiej, Podchorążych i Wyszogrodzkiej. W czerwcu 2023 roku firma pracujące nad STEŚ ogłosiła, że do dalszych prac wybrano warianty W1 i W6, jednak komunikat w tej sprawie szybko zniknął z jej strony internetowej.

Rewolucja w Boryszewie

Druga część planów CPK zakładała włączenie kolei dużych prędkości w istniejący już szlak kolejowy Warszawa - Sochaczew. Z map wynikało, że w każdym z sześciu wariantów w Boryszewie nowo zbudowana linia miałaby skręcać na zachód. Takie umiejscowienie torów stawiało pod znakiem zapytania funkcjonowanie Sochaczewskiego Centrum Kultury (nasyp zaczynałby się na działce SCK), likwidacji musiałoby ulec całe centrum handlowe w tej dzielnicy tj. markety Patio Color, Biedronka, stacja paliw, a także gmach dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu. Jednak najbardziej niepokojącą propozycją, w niemal każdym z przedstawionych wariantów, było poprowadzenie linii kolejowej przez środek zakładów Boryszew S.A. Przeciwko takim rozwiązaniom protestował burmistrz, ostro wypowiedziała się też rada miejska, podkreślając w przyjętym stanowisku, że pomysły zakładające burzenie kilkudziesięciu domów, ingerencję w teren zakładu będącego jednym z największych pracodawców w mieście, likwidację placówek kultury i edukacji, nie mogą liczyć na akceptację samorządu.

- Nikt nie jest przeciwny budowie szybkiej kolei, bo inwestycje w transport to rozwój regionu. W tym przypadku jednak każdy widział, że korytarze przeznaczone pod szlaki kolejowe dzielą miasto na trzy części, oznaczają ogromne odszkodowania za odebrane nieruchomości, ludzkie dramaty, jeszcze większe koszty społeczne. Dobrze się stało, że pomysły dzielenia miasta odłożono na półkę

- mówi burmistrz Daniel Janiak.

Po cztery pasy na autostradzie

Podczas konferencji prasowej premier dodał, że rząd nie rezygnuje z planów dobudowy na autostradzie Warszawa-Łódź trzeciego i czwartego pasa ruchu. Obecny harmonogram przewiduje, że budowa lotniska zakończy się w 2031 roku i do tego czasu ma być gotowy odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź oraz zakończona modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu. 

(daw)

(Urząd Miasta Sochaczew)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

PiotrPiotr

24 19

Tak naprawdę to rozwój Polski trafił do szuflady ale nie mogło być inaczej skoro rządzi niemiecki namiestnik.Oczywiście z badań wynika że ludzie chcą CPK no to mówi nam się że będzie CPK razem z rozbudową Okęcia Modlina itd a główny inwestor-konsorcjum Vinci od początku wskazuje że budowa CPK przy rozbudowie Okęcia jest bez sensu i jest to w sumie oczywiste. Będzie więc tak że Vinci się wycofa w związku z rozbudową Okęcia no i całą winę że nie powstanie CPK zwali się na inwestora.Tusk nie zbuduje CPK bo jest to nie na ręke Niemcom i Ruskim choć będzie pokazywał że niby chce budować

09:48, 04.07.2024
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

POPO

5 4

Jeżeli transza szybkiej kolei i droga ekspresowa do CPK będzie koło Twojego domu, to jestem jak najbardziej na tak ....jeżeli koło mojego domu, to wywieszam baner z protestem

14:07, 04.07.2024

WawaWawa

2 0

Co ty chłopie piszesz naczytałeś się bredni dzienikarzynów i powielasz te bzdury
CPK i cała infrastruktura jest to wieloletni plan dla Polski ani Kaczyński ani Tusk na to nie mają wpływu

20:48, 04.07.2024

MokMok

1 1

Tow.Piotr...pozwolenie na budowę będzie wydane w 2026 roku..i to jest czas na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy...a tow.niech nie powiela plotek stworzonych przez pisiorowatych na te okoliczność...jeśli nie macie towarzyszu wiedzy na ten temat to radzę pomilczeć.....

09:57, 05.07.2024

TSA TSA

17 16

Chciało sie zmiany to teraz szuflada za szufladą będzie się otwierać i projekty inwestycje upadną jak pijak pod barem.

10:29, 04.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NiktNikt

15 18

J...Ć Rudego i całą rodzinę jego

11:56, 04.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hl.hl.

3 1

I ciebie TEŻ.

07:45, 05.07.2024

cccccc

19 5

Nie nie nie dla szybkich kolei xD. Naród dziś jest bardziej ciemny niż 100 lat temu, gdy każde miasteczko marzyło, żeby mieć połączenie kolejowe.

12:07, 04.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AbcAbc

7 3

A co z drogami? Poszerzenie 50-tki w obrębie obwodnicy Sochaczewa, też poleciało do szuflady?

13:13, 04.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiotrPiotr

14 7

Każdy niech sobie sam odpowie w sercu czy chce silnej rozwijającej się Polski a jednocześnie przypomni sobie jak głosował i zrobi ewentualny rachunek sumienia.Oczywiście wiem że jest dużo osób którzy nie chcą takiej Polski jak napisałem albo mówią że chcą bo nie wypada mówić inaczej bo faktycznie chcą być pod butem Niemiec i zachodu (przecież Polska to taki mały kraik i musimy się słuchać Niemiec i Rosji i nie wymachiwać tą przysłowiową szabelką)ale do tych ludzi nie kieruje tego wpisu. Może kiedyś zmądrzeją..

13:52, 04.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MokMok

2 1

Najgorsze jest to ze niedorozwoje piszą komentarze na temat rozwoju...daj se siana nie pisz bzdetów..poczytaj więcej a pisz mniej bo głupoty walisz człowieczku Piotrze.

10:00, 05.07.2024

KaroKaro

6 1

Po pierwsze..."jesli"...po drugie...powiat był delikatnie mówiąc...Nie wpsierający mieszkańców i te teksty starosty do ludzi którzy przyszli prosić o pomoc, te próby upokarzania, przerywania, niedopuszczania do głosu...po trzecie linia nr 5, 50 została została zaakceptowana w europarlamencie w rozporządzeniu TEN-T.

17:46, 04.07.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OO

3 2

Kiedys chlopi krzyczeli ze przez parowozy krowy przestaly dawac mleko i nie zycza sobie linii kolei zelaunych kolo siebie. Tak bylo w XIX wieku. Potem byl wuek XX gdy kazdy chcial miec trase i linie kolejowa obok siebie (byl to czas rozwoju) a teraz wiek XXI (kreska przesuneka sue z wieku XIX spomiedzy iksow na koniec) i znowu wrucilo zacifanie i zasciankowsc. Za PiS stalismy sie 20-dziesta gospodarka swiata teraz spadamy na leb na szyje. Huby powstaja w Austri i na Wegrzech, a Tusk mowil ze CPK nie bedzie, teraz ze bedzie ale bez "szprych", czyli tak jakby wybzdowac port pelnomorski na srodku pustyni, a potem bedzie mowil ze nie chcial CPK, ake ludzie xhcieli to wybudowal i okazalo sie nieoplacalne, czyli mial racje. Poza tym PiS planowal lotnisko na 40 mln w pierwszej fazi z mozliwoscia dalszego rozwoju, a Tfusk planuje na 38 mln i koniec. Jak beda wieksze potrzeby zniwy trzeba bedzie budowac nowe i wytyczac kolejne linie kolejowe.

Pamietajcie co robi Tusk i pamietajcie ze HUB (mega-lotnisko + szprychy kolejowe to projekt PiS)

10:51, 05.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do ..ODo ..O

2 0

Ty się znasz na tych sprawach..JAK ŚWINIA NA GWIAZDACH..

17:45, 05.07.2024

Grzegorz Grzegorz

2 1

Zdecydowanie popieram budowę szybkiej kolei przez centrum miasta. Sochaczew jest źle skomunikowany z Dworcem. Celem burmistrza powinna być szybka kolej, która z dworca dowiezie mieszkańców do lotniska CPK. Tylko *%#)!& nie widzą w tym szansy. Jednocześnie *%#)!& nie protestują przeciwko hałasowi, który będą generować samoloty, lecące wielokrotnie częściej nad miastem Sochaczew niż pociągi! To jest żałosne.

05:52, 06.07.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MokMok

1 1

Popieraj co chcesz o kogo chcesz to twoja rzecz...ale nie pisz głupot..bo jak się to czyta to wzbudza agresje...po co ci ......CPK....masz w mieście MZK....i ciesz się ze masz..

11:39, 06.07.2024

0%