Zamknij

Iłów: radni przeciw Kolei Dużych Prędkości, stosowna uchwała przyjęta

09:26, 17.11.2022 Aktualizacja: 11:57, 17.11.2022
Skomentuj

Na ostatniej sesji Rady Gminy Iłów radni jednogłośnie przyjęli stanowisko wyrażające stanowczy sprzeciw wobec procesu inwestycyjnego realizacji wariantu przebiegu linii kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego, węzeł CPK — Płock — Włocławek na odcinku przechodzącym przez gminę Iłów „Wl — wariant czerwony". W uzasadnieniu uchwały argumentowano, że żaden z przedstawionych wariantów nie zbliżał się tak radykalnie do terenów gminy Iłów. Analiza wariantu W1 planowanego na terenie gminy Iłów ingeruje w najcenniejsze przyrodniczo tereny gminy. W uchwale uwzględniono również negatywny wpływ inwestycji, które odczuje społeczność gminy. 

Kolejna gmina w naszym powiecie przeciwna Kolei Dużych Prędkości, jakie spółka CPK zamierza przeprowadzić przez jej teren. Stosowną uchwalę w tej sprawie jednogłośnie przyjęli na nadzwyczajnym posiedzeniu radni gminy Iłów. Więcej na ten temat wiceprzewodniczący Przemysław Wasilewski.

- Przyjęta jednogłośnie uchwała dotyczy wariantu, który ma przebiegać przez tereny związane z gminą Iłów. Jest przygotowane dość obszerne uzasadnienie tej uchwały. Bardzo z tego miejsca proszę  pan wójta i panią sekretarz, o jak najszybsze opublikowanie podjętej uchwały na stronie Urzędu Gminy, by mieszkańcy z tamtych terenów znali nasze stanowisko –

- podsumował na ostatniej sesji wiceprzewodniczący Przemysław Wasilewski.

W uzasadnieniu uchwały radni podnosili kwestie negatywnego wpływu na otaczającą gminę przyrodę.

- Na etapie konsultowania „Strategicznego Studium Lokalizacyjnego inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego" żaden z przedstawionych wariantów nie zbliżał się tak radykalnie do terenów Gminy Iłów. Analiza wariantu W1 planowanego na terenie Gminy Iłów ingeruje w najcenniejsze przyrodniczo tereny Gminy. Przebiega w granicach obszaru specjalnej ochrony siedlisk sieci „Natura 2000" pod nazwą „Kampinoska Dolina Wisły" (kod obszaru PLH 140029), Specjalne Obszary Ochrony Natura 2000 „ Dolina Środkowej Wisły", a także w granicach formy ochrony przyrody nadwiślańskiego obszaru chronionego krajobrazu utworzonego Uchwałą nr 148/20 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 listopada 2020 r. w sprawie Nadwiślańskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu położonego na terenie powiatów płońskiego, płockiego i sochaczewskiego oraz miasta Płock, ponadto przebiega w pasie szerokości 250 m pomiędzy otulinami dwóch rezerwatów Przyrody — Kępa Rakowska i Kępa Antonińska, jak również w pobliżu Rezerwatu Przyrody Rzepki. W planowanym przebiegu lub bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Pomniki Przyrody oraz liczne stanowiska archeologiczne. Inwestycja w takim kształcie niszczy obecny ład przestrzenny, gospodarczy, przyrodniczy i społeczny –

- czytamy w uzasadnieniu uchwały.

W uzasadnieniu uchwały zwracano również uwagę negatywne skutki budowy Kolei Dużej Prędkości odczują mieszkańcy.

- Wariant W1 działa na szkodę lokalnej społeczności. Zaplanowana trasa biegnie przez najcenniejsze przyrodniczo i krajobrazowo tereny naszej Gminy. Miejscowości, przez które przebiega planowany wariant, nigdy nie były traktowane jako tereny inwestycyjne. Jest to enklawa przyrodniczo — krajobrazowa, w której dopuszczało się wyłącznie działalność rolniczą, rekreacyjną lub bezpośrednio związaną z rolnictwem. Planowany przebieg naruszyłby spójność i na trwałe wyłączył znaczną (najbardziej atrakcyjną) część naszej gminy. Planowana inwestycja przebiega przez budynki mieszkalne, rekreacyjne, gospodarstwa rolne. Jej realizacja — w wariancie W1 - wiąże się jednoznacznie z wysiedleniem właścicieli, utratą źródła utrzymania i dorobku życia wielu pokoleń, ze stratami emocjonalnymi i moralnymi wynikającymi z konieczności opuszczania własności, z dewastacją środowiska oraz natężenia hałasu. Dzieli na części gospodarstwa przez co stają się one niefunkcjonalne. Planowanie inwestycji na terenach, stanowiących enklawę spokoju, dających możliwość życia w harmonii z naturą, odpoczynku i ucieczkę od wielkomiejskiego zgiełku jest lekceważące dla mieszkańców. Niektóre budynki wzdłuż projektowanej linii są zupełnie nowe, często jeszcze w budowie, ich właściciele z różnych pobudek niejednokrotnie z przyczyn zdrowotnych zdecydowali się na osiedlenie w naszej Gminie inwestując dorobek życia. Wariant W1 CPK dzieli tereny naszej Gminy, czyniąc ją nieatrakcyjną rolniczo i rekreacyjnie. To dewastacja lokalnego potencjału przyrodniczego i rekreacyjnego Gminy Iłów.

-  czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Przyjęta przez Radę Gminy Iłów uchwała zostanie przekazana, Sejmowi, Senatowi, Prezesowi Rady Ministrów, Pełnomocnikowi Rządu ds: CPK, Zarządowi Centralnego Portu ,Komunikacyjnego Sp. z o.o., Związkowi Gmin Wiejskich i mediom.

Zgodnie z apelem wiceprzewodniczącego Przemysława Wasilewskiego przyjęta uchwała została zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Gminy w Iłowie. Publikujemy pełną treść uchwały.

 

 

(K.Ż)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

FeliksFeliks

0 0

A czemu wiceprzewodniczący sie podpisał a gdzie Sławomir i Wójt i spółka?

11:15, 17.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZzzzzZzzzz

1 1

Akurat myślicie że któregokolwiek z przewodniczących to coś obchodzi? Jak im jabłka tanieją to wtedy tak.Problem jest ogromny,

13:02, 17.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KarolKarol

0 0

Już dawno temu mówiłem by zaorać ten iłów i nasadzić cebuli ….

23:34, 20.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%