Spółka CPK opublikowała warianty przebiegu kolei dużych prędkości przez powiat sochaczewski. Do opracowywanej dokumentacji odniósł się już burmistrz Piotr Osiecki, rozmawiano też o niej w czasie ostatniej sesji rady gminy Sochaczew, zalecając mieszkańcom przyjrzenie się sprawie, gdyż koleje w dużej mierze przebiegać mają przez tereny z zabudową mieszkalną. W najbliższych tygodniach CPK planuje spotkania z mieszkańcami gmin, których dotyczy planowana inwestycja.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) opublikowała warianty przebiegu kolei dużych prędkości przez powiat sochaczewski. Jest jasne, że w przypadku każdego z nich ucierpieć może wiele nieruchomości.
W pierwszej kolejności do propozycji odniósł się sochaczewski ratusz. Jak czytamy na stronie urzędu:"Analizowanych jest pięć głównych wariantów przebiegu trasy (W1, W4, W6, W8 i W9) i jeden podwariant (W6A). Pierwszy z nich (W1) prowadzi tory przez Strzyżew, Mokas, Plecewice, przecina Bzurę i dalej biegnie w kierunku Bibiampola i Juliopola. Wariant W4 przecina w Chodakowie ulice Powstańców Warszawy, Leśną, Wiejską, Podchorążych i Wyszogrodzką. Wariant W6 wraz podwariantem W6A przechodzi przez tzw. Kistki, ale by tory dotarły go tego miejsca muszą wcześniej przejść przez ulice Wypalenisko, Przylasek, Graniczną, Młynarską, Działkową, Chopina, Rejtana i Kolejową. Podobnie jest z wariantami W8 i W9, gdzie ich realizacja oznaczałaby ingerencję w zwartą zabudowę w rejonie ulic Powstańców Warszawy, Leśnej, Wiejskiej, Podchorążych i Wyszogrodzkiej".
- Za jedyny dopuszczalny możemy uznać wariant W1 przecinający ulicę Smolną i Wyszogrodzką na wysokości wyrobisk gliny, a sama linia kolejowa przechodzi w nim między gliniankami a cegielnią. To zielony, niezamieszkały teren, dlatego wariant W1 jest najmniej inwazyjny, w niewielkim stopniu ingeruje w tkankę miasta. Nie jest idealny, ale najlepszy spośród zaprezentowanych –
- informuje na stronie UM burmistrz Piotr Osiecki.
Ta akceptacja nie oznacza jednak zgody dla drugiej części planów CPK, czyli wizji włączenia kolei dużych prędkości w istniejący już szlak kolejowy Warszawa – Sochaczew. „Z opublikowanych przez CPK map wynika, że w każdym z sześciu wariantów w Boryszewie nowo zbudowana linia miałaby skręcać na zachód. Takie umiejscowienie torów stawia pod znakiem zapytania funkcjonowanie Sochaczewskiego Centrum Kultury (nasyp zaczynałby się na działce SCK), likwidacji musiałoby ulec całe centrum handlowe w tej dzielnicy tj. markety Patio Color, Biedronka, stacja paliw, a także gmach dawnej Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu. Jednak najbardziej niepokojącą propozycją, w niemal każdym z przedstawionych wariantów, jest poprowadzenie linii kolejowej przez środek zakładów Boryszew S.A” – donosi ratusz. I zapowiada pisemne stanowisko w tej sprawie.
O zaproponowanych wariantach przebiegu kolei szybkiej prędkości rozmawiano też podczas ostatniej sesji rady gminy Sochaczew. Głos w tej sprawie zabrał inspektor ds. pozyskiwania, zarządzania i rozliczania środków zewnętrznych Ireneusz Góralczyk.
- Radzę zwrócić uwagę państwu radnym i sołtysom, żeby zapoznali się z materiałami dostępnymi na stronie CPK jeżeli chodzi o przebieg linii kolejowej nr 5 i nr 50. Nas dotyczy ta pierwsza linia. W chwili obecnej branych jest pod uwagę pięć wariantów przebiegów tej linii przez naszą gminę, one bardzo mocno ingerują w nasze miejscowości, często przechodząc przez zabudowania mieszkaniowe. Praktycznie każdy z tych wariantów planuje odnogę wchodzącą do linii kolejowej nr 3 Poznań – Łowicz – Sochaczew – Warszawa, tej, która przebiega przez powiat na wysokości Teresina i Topołowej. […] Ta linia ma przebiegać pod różnych kątami w kierunku północnym bądź północno – zachodnim i obejmować ma swoim zasięgiem takie wsie jak Mokas, Dzięglewo, Kożuszki Parcel, Orły Cesin. Później przebiega przez Plecewice i w dużym stopniu przez Żuków. […] Druga odnoga, która będzie się łączyła z tymi wariantami, ma przebiegać po zachodniej stronie miasta Sochaczew, odchodzić od linii kolejowej nr 3 mniej więcej na wysokości wiaduktu, obwodnicy, drogi nr 92 i 50, za sklepami Patio, Biedronka w Boryszewie, przez teren tutejszych zakładów chemicznych, ewentualnie wzdłuż Utraty, i obejmować tereny Dachowej, Kątów, Władysławowa. Warto się z tym zapoznać, żeby się móc wypowiedzieć, CPK udostępniło ankietę, którą można wypełnić i odesłać.
Ireneusz Góralczyk zwrócił też uwagę, że na wielu odcinkach linie kolejowe mogą podzielić jedną nieruchomość, której właściciel może mieć poważny problem z dostępem do swojej działki, pola, gdyż planuje się budowę wiaduktów nad linią w odległości minimum 6 kilometrów.
Spóła CPK zapowiedziała spotkania z mieszkańcami wszystkich samorządów, których dotyczy projektowana inwestycja. W gminie Sochaczew zaplanowano je na 15 listopada na godzinę 17.00, w tej chwili ustalane jest, czy odbędzie się ono na terenie Urzędu Gminy czy w którejś z lokalnych świetlic. W mieście Sochaczew spotkanie ma się odbyć dzień później, 16 listopada.
Podajemy link do strony, gdzie Czytelnicy znajdą wszystkie mapy: TUTAJ.
Podajemy też daty i miejsca innych spotkań proponowanych przez CPK w naszych gminach:
26.10.2022 (środa)
godz. 17:00 - Gmina Młodzieszyn - Szkoła Podstawowa im. gen. Stanisława Grzmota
Skotnickiego w Młodzieszynie (sala gimnastyczna), ul. Wspólna 13A, 96-512 Młodzieszyn
03.11.2022 (czwartek)
godz. 17:00 - Gmina Iłów - miejsce spotkania w trakcie ustalania
08.11.2022 (wtorek)
godz. 17:00 - Gmina Brochów - miejsce spotkania w trakcie ustalania
09.11.2022 (środa)
godz. 17:00 lub 18:00 (w trakcie ustalania) - Gmina Kampinos - miejsce spotkania w trakcie ustalania
14.11.2022 (poniedziałek)
godz.(w trakcie ustalania) - Gmina Nowa Sucha - miejsce spotkania w trakcie ustalania
15.11.2022 (wtorek)
godz.17:00 - Gmina Sochaczew - Sala konferencyjna w Urzędzie Gminy Sochaczew, ul. Warszawska 115, 96-500 Sochaczew
16.11.2022 (środa)
godz. (w trakcie ustalania) - Miasto Sochaczew - miejsce spotkania w trakcie ustalania
17.11.2022 (czwartek)
godz.(w trakcie ustalania) - Gmina Teresin - miejsce spotkania w trakcie ustalania
M Ok16:15, 03.10.2022
MIAŁEŚ CHAMIE ZŁOTY RÓG....OSTAŁ CI SIĘ JENO SZNUR....to z Wesela Wyspiańskiego...zapraszam wszystkich na to Wesele...będzie weselej.?
g.ó.w.n.o plus17:48, 03.10.2022
Sochaczewianie chcecie torów w mieście, chcecie samolotów wyjących nad głowami, chcecie szybkiej kolei która nie zatrzymuje się w mieście i psu na budę nam potrzebna, chcecie wywłaszczeń za grosze tak jak chcą zrobić z rolnikami to głosujcie na pis, oni wam obiecują wszystko co chcecie usłyszeć a później jak zwykle z mieszkaniami, ciepłą wodą, tanimi śmieciami.
Łuk Triumfalny00:21, 04.10.2022
Jakby tak wcześniej ta kolej na zachód skręciła, to przez Pola Czerwonkowskie trafiłaby prosto w Urząd Skarbowy, Urząd Miasta, ZUS, Pocztę Polską i może nawet Bank Spółdzielczy..., czyli jednym słowem same asy...
Adam00:39, 04.10.2022
To wykupywanie a raczej wywłaszczanie jest straszne, wykupują za bezcen grunty pod lotnnisko drogi które nigdy nie powstanie a to co wykupią pewno później znajdzie sie zaprzyjaźniona firm jakiegoś ministra co odkupi te wszystkie grunty za jeszcze niższą cenę
Paweł 06:27, 04.10.2022
Sochaczewianie przede wszystkim nie dajcie się podzielić i nie przepychajcie torów między wariantami, pseudo konsultacje jakie zaproponuje wam spółka i tak trafią do kosza a wariant zostanie wybrany przez zarząd. Wiem to z doświadczenia lotniska CPK. Dialogii rozmów ze spółka nie ma. Możecie posłuchać jak oni to widzą ale gwarantuje wam konsultacje wykorzystają tylko przeciwko wam bo powiedzą że to mieszkańcy wariantu 1,2 i 3 wskazali wariant 4 KDP na odcinku warszawa Gdańsk zatrzyma się co najwyżej 3 razy czyli Gdańsk, stacja, CPK trasa z Gdańska będzie obciążona pociągami towarowymi i w efekcie będziecie mieli kilka bądź nawet kilkanaście pociągów na minutę.
Nie wierzcie w retorykę PiS - właśnie zmieniają ustawe ugn żeby zmniejszyć wartość odszkodowań chwaląc się przy tym że odszkodowania będą wyższe o 20% od ceny rynkowej ceny rynkowe są ustalane na podstawie transakcji historycznych sprzed dwóch trzech lat więc w żadnym wypadku nie odbuduje ie majątków a ci którzy mają kredyt pod dom według nowych przepisów otrzymają ten dodatek tylko do spłaconej części domu.
https://fb.watch/fXrhPHQl6x/
Pawel06:30, 04.10.2022
Kilkanaście pociągów na godzinę pomyliłem z minutą
Zmieńmy rządzących z06:38, 04.10.2022
partia PiS rządzi od roku 2015r. CPK to pomysł PiS. Niedługo wybory. Nie będę głosowała na nikogo, kto jest z PiS. Ludzie PiS wykonyja zadania swojej partii. Wiec jeśli za rok wybory parlamentalne wygrałby PiS, to będzie dla nas Polaków katastrofa ?
222207:06, 04.10.2022
w swojej madrosci na kogo zagłosujesz? Na zdrajców z po czy sld czy hołownie?
pysio08:16, 04.10.2022
pysio okrąglutkie
gość08:30, 04.10.2022
A fajnie jeździ się autostradą na wczasy?dupeczka wygodnie umiejscowiona w fotelu i 4 godziny i na miejscu. trasy szybkiego ruchu również powstały w miejscach gdzie nikt ich nie chciał. zawsze będą protesty. Rolnictwo tak bardzo się nie opłaca, większość osób w rozmowie parę lat temu stwierdzała że najlepiej ziemię sprzedać bo ani nie ma plonów, a pieniądze za zbiory minimalne, ale jak przychodzi okazja to nagle wszyscy nie widzą świata bez swojej działki
Katarzyna P.14:46, 04.10.2022
To zaproponuj przez swój dom ?OK ? A takie komentarze to wsadź sobie w 4 litery
pis da19:32, 04.10.2022
co trollu, pisi matołku, stołek zaprponowali czy już dali.
ted16:34, 08.02.2023
Wszyscy wiedzą, że jest potrzebna i droga szybkiego ruchu i kolej szybkiego ruchu. Problem powstaje w momencie, gdy wycenia się za bezcen. Ograbia się tych ludzi z ich dorobku. Gdyby zaproponowano 150% realnej wartości, to nie byłoby problemu. Niestety tych co wysłano nie są dobrze przygotowani do rozmów. Raczej tak wkurzą swoją nieudolnością, że już nikt z nimi nie chcą rozmawiać.
Tomii10:49, 04.10.2022
Nie no kuźwa *%#)!& 6 wariantów a 4 przechodzą przez mój dom.
Wan.11:19, 04.10.2022
Może dostaniesz darmowe przejazdy od PKP ?
Tomii12:19, 04.10.2022
Wan. Mnie to jakoś nie bawi. Jakoś nie jest mi teraz do śmiechu. Jakbyś był w mojej sytuacji inaczej byś gadał.
Kaśka14:41, 04.10.2022
@Tomii współczuję Ci ??. Może jakby PiS przegrał wybory to nie byłoby CPK
mieszkaniec12:28, 21.10.2022
Przez Boryszew przepływa Pisia, która wpada do Bzury przy zakładach chemicznych nie Utrata. Planujecie kolej, a nie wiecie o której części miasta się wypowiadacie. Nie dość, że z Malesina i Boryszewa jest tylko jedna droga wyjazdowa i dojazdowa do reszty miasta, to jeszcze chcecie ją przeciąć torami kolejowymi.
NO BRAWO!!!!!! A my mieszkańcy dostaniemy dopłatę do zakupu śmigłowców, żeby się z tej dziury, którą już zrobiono z tej części miasta wydostać.
Nie pisior02:24, 24.10.2022
500 osób pilnuje trawnika w Baranowie. Zarząd spółki ciągnie miesięcznie ok. 40.00-PLN netto miesięcznie.
Ludzie obudźcie się - nie głosujcie na tych malwersantów. To lotnisko nigdy nie powstanie. Jest Modlin, jest Radom, które można rozbudować bez niszczenia obszarów Natura 2000.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tusochaczew.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
19 0
Chcieliscie pislam macie pislam....chcieliscie dojnej zmiany to macie dojna zmiana....chcieliscie idiotow do rzadzi a w kraju...to teraz pretensja do garbusa bo ma proste dzieci?