Zamknij

Dom Dziecka przed przeprowadzką z Giżyc do Chodakowa

11:19, 01.06.2020 MF Aktualizacja: 17:10, 01.06.2020
Skomentuj

Wszystko wskazuje na to, że Dom Dziecka w Giżycach zmieni swoją lokalizację i wkrótce przeprowadzi się z gminy Iłów do nowej siedziby w Chodakowie. Sytuację wyjaśniała podczas ostatniej sesji starosta Jolanta Gonta.

Podczas ostatniej sesji rady powiatu, wprowadzono szereg kluczowym zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej i w uchwale budżetowej. Wśród nich znalazła się zmiana nazwy inwestycji związanej z budową nowej siedziby placówki opiekuńczo – wychowawczej. Zgodnie z nowym zapisem jasne się stało, że zarząd powiatu zamierza zakupić działkę i dom w innej niż dotychczas lokalizacji.

W odpowiedzi na pytanie radnej Wandy Dragan sytuację domu dziecka wyjaśniła starosta Jolanta Gonta. Przede wszystkim przypomniała, że zgodnie z nowymi zapisami duże placówki opiekuńczo – wychowawcze powinny zniknąć z terenu naszego kraju na rzecz mniejszych domów, w których może mieszkać maksymalnie 14 dzieci. Chodzi o zapewnienie podopiecznym jak najbardziej domowych, komfortowych warunków. Uwzględniając nowe przepisy starostwo planowało budowę dwóch mniejszych domów na terenie obecnej siedziby w Giżycach.

- Zarówno rada, jak i zarząd powiatu opowiadali się za pozostawieniem domu dziecka w obecnej lokalizacji. Z tego powodu podjęliśmy działania, zresztą czasochłonne, związane z koniecznością wydzielenia działki, co obwarowane było różnymi przepisami i zezwoleniami ze strony konserwatora zabytków. Udało nam się przebrnąć przez ten etap.

Jak dalej relacjonuje starosta Gonta, placówki opiekuńczo - wychowawcze traktowane są jednak jak instytucja. To powoduje między innymi konieczność zapewnienia odpowiednich warunków do żywienia zbiorowego, odpowiedniego zaplecza kuchennego. Przygotowany projekt uwzględnił te wszystkie wymogi, jednak przeprowadzony przetarg udowodnił, że koszt takiej inwestycji przerasta możliwości powiatu, zwłaszcza w obecnej sytuacji zmniejszonych wpływów do budżetu z powodu epidemii.

- Na naszej decyzji dodatkowo zaważył fakt, że otrzymaliśmy od przewodniczącego rady gminy Iłów pisemną deklarację, że szkoła w Giżycach może funkcjonować, zakładają, do dwóch lat [w tym roku do klasy pierwszej w tej placówce nie zgłoszono nawet jednego dziecka – przyp. red.]. Nie było powiedziane, co dalej. Dla nas bardzo istotne jest, by dzieci z placówki miały dogodny dojazd czy dojście do szkoły. Te wszystkie czynniki zaważyły na tym, że zaczęliśmy szukać gotowego obiektu, spełniającego stawiane wymogi, w którym mogłoby zamieszkać czternaścioro dzieci i obok którego mógłby powstać drugi taki dom, tak by część kadry mogła obsługiwać zarówno jeden, jak i drugi budynek.

Po jakimś czasie zarządowi powiatu udało się znaleźć taką lokalizacją. I już wiadomo, że jest to nieruchomość zlokalizowana w Chodakowie. Jak podczas sesji mówiła starosta Jolanta Gonta.

- Jesteśmy już po podpisaniu umowy przedwstępnej. Dom jest pięknie wyposażony, na pewno spełni wszystkie wymogi, dodatkowym atutem jest fakt, że znajduje się blisko szkoły w Chodakowie. To transakcja wiązana. Obok znajduje się działka, która ma inną lokalizację, z inną ulicą, ale obie działki stykają się z sobą. Myślę, że docelowo tu właśnie działać będzie Dom Dziecka.

W budżecie powiatu na urządzenie nowej siedziby placówki opiekuńczo - wychowawczej zapisanych jest 3,5 miliona złotych. 

(MF)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(44)

Dzień DzieckaDzień Dziecka

15 17

Dziękujemy Panie Przewodniczący!?? 11:46, 01.06.2020

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

OlaOla

9 6

A to niby jego wina ze do 1 klasy zero dzieci hmmm zastanawiające.Może umie owy Pan wyliczyć co się opłaca gminie.A co to za klasy łaczone, porażka piszę z doswiadczenia.... 12:41, 01.06.2020


Dzień DzieckaDzień Dziecka

11 7

Olu, przeczytaj proszę jeszcze raz artykuł. A co by było Olu, gdybyś była pracownikiem szkoły w Giżycach lub Domu Dziecka? Jakie byłoby wtedy Twoje stanowisko w tej sprawie? 12:50, 01.06.2020


ministerminister

12 7

minister rolnictwa ma propozycje dla nauczycieli! Praca przy zbiorze truskawek!!! 13:34, 01.06.2020


OlaOla

4 6

Pracownicy pewnie nie będą zwolnieni, a no cóż do pracy wiele ludzi dojeżdża. A pracownicy szkoły chyba nie jest tak źle na rynku pracy, bez przesady...tylko wiadomo dojazd to koszty...ale dzieci zyskają w wiekszej placówce szkolnej...koledzy rozwój społeczny... 15:30, 01.06.2020


Dzień Dziecka Dzień Dziecka

7 3

Pewnie... i praca, jeśli jakaś się znajdzie, w czterech szkołach na terenie całego powiatu po 1/4 i 1/8 etatu i 4 razy więcej obowiązków. Nikomu nie życzę takiej sytuacji. 16:29, 01.06.2020


reo

nikoniko

9 8

czytajcie ze zrozumieniem !!!!!Przygotowany projekt uwzględnił te wszystkie wymogi, jednak przeprowadzony przetarg udowodnił, że koszt takiej inwestycji przerasta możliwości powiatu, zwłaszcza w obecnej sytuacji zmniejszonych wpływów do budżetu z powodu epidemii 13:18, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Dzień DzieckaDzień Dziecka

7 4

"Na naszej decyzji dodatkowo zaważył fakt, że otrzymaliśmy od przewodniczącego rady gminy Iłów pisemną deklarację, że szkoła w Giżycach może funkcjonować maksymalnie do dwóch lat" 13:37, 01.06.2020


BwzdomnyBwzdomny

20 2

Przez taki podejście wiele osób straci pracę. Ale , to przecież nikogo nie interesuje. Najważniejsze są uklady. Niech jawnie napiszą że Pałac juz jest sprzedany i ktoś zgarnie konkretne pieniążki. A to, że będzie spoeo osób bezrobotnych to nie ważne. ??? 13:50, 01.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zorrozorro

5 0

tak będzie!!!! 14:01, 01.06.2020


Szukam pracySzukam pracy

0 3

Tam chyba pracują dorosłe osoby więc są zaradne i sobie coś ogarną.Nie rób z nich kalek. 06:35, 02.06.2020


wiciawicia

13 1

a kto ten pałac posiadzie? znając życie ktos juz pewnie ma zaklepane gniazdko i jeszcze kupe kasy dostanie na remont etc..........dobra zmiana działa............ 14:17, 01.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

balcerowiczbalcerowicz

13 0

będzie jak z pałacm w Gawłowie gdzie siedzibe miał DPS.Został sprzedany a DPS do Młodzieszyna został przeniesiony!!! Taka sama metoda!!! 14:20, 01.06.2020


szlachcicszlachcic

13 0

Oby nie było jak z parkiem i stawem w Brzozowie. 16:32, 01.06.2020


Elektryk wysokich naElektryk wysokich na

1 20

MACIE OMY I VOLTA A OD NASZEGO PRZEWODNICZĄCEGO SIĘ ODPIE.....! 15:03, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

defdef

17 4

Super prezent dla dzieci i pracowników od Starostwa z okazji jubileuszu 70-lecia placówki, przykre...ale takich ludzi wybraliśmy. 15:05, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dzień DzieckaDzień Dziecka

11 3

"Na naszej decyzji dodatkowo zaważył fakt, że otrzymaliśmy od przewodniczącego rady gminy Iłów pisemną deklarację, że szkoła w Giżycach może funkcjonować maksymalnie do dwóch lat" 15:21, 01.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do Dzień Dziecka Do Dzień Dziecka

8 0

Poczekajmy może ST się do tego odniesie, bo co innego mówił podczas spotkania w SP w Giżycach w marcu. Trzeba wysłuchać dwóch stron. 16:11, 01.06.2020


Do Dzień DzieckaDo Dzień Dziecka

7 0

Mówisz i masz. Jest odpowiedź przewodniczącego i to z korespondencją. Niech każdy sam sobie wyrobi zdanie. 17:23, 01.06.2020


Do wszystkichDo wszystkich

19 1

Tylko o dzieciach zapomniano. W Giżycach są od ponad 70 lat, są jak u siebie. Czy zmiana lokalizacji, środowiska dobrze im zrobi...?
Nie zawsze "kasa" jest najważniejsza! 17:26, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkankamieszkanka

22 1

Jestem rodowitą mieszkanką Giżyc. Z dziećmi z Domu Dziecka chodziłam do szkoły, przyjaźniłam się, bywałam u nich w domu, oni u mnie. Z wieloma utrzymuję po dzień dzisiejszy kontakt.
Ten Dom jest w naszej społeczności od 1951r.
Piękny jubileusz 70-lecia przygotowali Państwo z Rady Powiatu na tę okoliczność.

To, w jak beznamiętny sposób podchodzą Państwo do przeniesienia placówki w inne miejsce, świadczy o tym, że w ogóle nie mają Państwo pojęcia o dzieciach z takich domów i o ich uczuciach. Traktujecie ich jak mebel do przestawienia.
A znacie kogoś z nich tak naprawdę? Macie świadomość jak się będą czuli w nowym miejscu z naklejką "dom dziecka"? 18:05, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do miekszkankaDo miekszkanka

9 1

W samo sedno... nic dodać. 18:16, 01.06.2020


mieszkankamieszkanka

19 1

Wiele lat temu w progach Domu Dziecka gościł jego spadkobierca, który zadeklarował, że póki pałac służy jako dom dziecka, to on pozostawia go dzieciom bez żadnych roszczeń.
Powiedział to w czasach, gdy dane słowo było ważniejsze od pieniędzy, układów czy papierów.
Był człowiekiem honoru, skoro danego raz słowa dotrzymał.
Może i szkoda, bo obecnie pałac należałby do prawowitego właściciela.
A tak... ktoś miał na niego chrapkę ze 4 -5 lat temu, ale się nie udało. A teraz mamy kolejne podejście.
Na dowód moich nieprawdziwych wniosków, niech Powiat przekaże własność pałacu Gminie Iłów i niech pałac nadal służy lokalnej społeczności. 18:05, 01.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

lalalala

4 2

mądre słowa, wszystko to prawda, jestem mieszkanką okolicy i dość dobrze znam historię i placówki i szkoły i Giżyc. Z moich obserwacji wynika,że niestety ze władza ze starostwa dość marginalnie traktowała placówkę. Zaś niezrozumiałe jest dla mnie tłumaczenie p. Gonty że uzależnia istnienie szkoły od placówki i na odwrót. Może jakby trochę pochyliła się nad funkcjonowaniem tych obu placówek zdanie by zmieniła. 21:48, 01.06.2020


jjjjjjjjjj

5 2

A teraz pani starosta i spółka wykorzystają w celach materialnych dobrą wolę i dar tego szlachetnego człowieka. Szacunek przeogromny dla Pana spadkobiercy. Nielicznych z nas byłoby stać na taki gest.
I brawo powiatowa władzo - niszczycie jak rzadko kto dobro z tego płynące. 23:19, 01.06.2020


3,5 mln3,5 mln

18 2

I za 3,5 mln złotych nie da rady przerobić pałacu na 2 czy 3 teoretycznie oddzielne lokale, każde dla 14 dzieci???
Dobre... 18:26, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kakakaka

7 2

Oczywiście, że da radę, bo w innym powiatach, województwach takie domy powstały już, bo władze odpowiednio przygotowały się do przekształceń. Nasz powiat obudził się w maju i ogłosił przetarg, śmiech na sali... ciekawe kto ma na sprzedaż chałupę na 14 osób:) 21:42, 01.06.2020


wstydwstyd

20 1

Drogi autorze artykułu, jak Ci nie wstyd go przerabiać?
Nie posiadam osobiście zrzutu ekranu wypowiedzi nr 2 pani starosty, ale mam nadzieję, że ktoś go jednak posiada.
Zmieniliście celowo słowa, żeby brzmiały teraz adekwatnie do oficjalnych pism, których zdjęcia zostały zamieszczone przez pana Sławomira Tomaszewskiego.
Wstyd, wstyd i jeszcze raz wstyd!!! 18:31, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wererwerer

11 14

Teraz to dopiero będzie patola w Siódemce i na Chodakowie 20:25, 01.06.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AnonAnon

0 3

Weź rozpęd i walnij główką w ścianę szczeniaku 04:29, 06.06.2020


wererwerer

2 0

Do Anon
Po pierwsze to skąd wiesz ile mam lat że mnie od szczeniaków wyzywasz.
A po drugie to wiem jak będzie bo w Chodakowie już teraz nie jest za spokojnie a jak jeszcze dowalą tu dom dziecka z poprawczakiem to jeszcze gorzej będzie więc je***ij sobie baranka o ścianę to może zmądrzejesz.
Gnoju 09:43, 10.06.2020


jokerjoker

12 2

"Jak dalej relacjonuje starosta Gonta, placówki opiekuńczo - wychowawcze traktowane są jednak jak instytucja. To powoduje między innymi konieczność zapewnienia odpowiednich warunków do żywienia zbiorowego, odpowiedniego zaplecza kuchennego"pani starosta nie ma pojęcia o funkcjonowaniu tego rodzaju placówek, co udowadnia przytoczony cytat. Trzeba się starościno przyznać, że zawaliliście na całej linii. O konieczności zmiany funkcjonowania placówek na mniejsze, było wiadomo od wielu lat. Zaś Wam nie chciało się tego tematu ruszyć,ile razy starosta czy wice odwiedził to miejsce? teraz robicie szybkie ruchy bo czasu jest tylko do końca grudnia. Sądzę, że za 3,5 miliona śmiało można by było postawić dwa domy. Skoro w dwóch odrębnych budynkach na działkach w Giżycach wg. starosty byłaby instytucja i potrzebne są specjalne zasady zbiorowego żywienia, to już budynek na 14 osób tyle że w Chodakowie, już nie potrzebuje specjalnych zasad? przecież to też będzie instytucja! Ciekawi mnie czy odwiedziła Pani starosta dzieci z placówki z okazji ich święta? Czy nie na darmo poszły pieniądze na przygotowanie dwóch działek , planów, projektów? przecież to nie małe koszty?A co z wcześniejszym terenem w Teresinie przekazanym na rzecz nowej siedziby domu dziecka? Jestem ciekawa czemu tak nagle z działania " budowa nowej siedziby domu dziecka" zrobił się nagle zakup domu? ciekawe kto z partii i towarzystwa miał tak atrakcyjny dom na tyle dzieci i jeszcze działkę? Przypadek? nie sądzę, już dawno to co się dzieje w powiecie to nie przypadek, tylko celowe działanie. A w końcu co z pięknym pałacem w Giżycach i przynależnym do niego ogromnym terenem? 21:31, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lalalala

12 1

brawa, niestety na wyższych szczeblach władzy brakuje empatii... są tylko układy, kasa i dalej długo długo nic, bo przecież ciemny naród to kupi. Przykład idzie z samej góry 21:58, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wrrrrywrrrry

9 3

dobra zmiana dla oszustów i cwaniaków, chcieliście to macie 22:10, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KorektaKorekta

8 3

Było:
"Na naszej decyzji dodatkowo zaważył fakt, że otrzymaliśmy od przewodniczącego rady gminy Iłów pisemną deklarację, że szkoła w Giżycach może funkcjonować maksymalnie do dwóch lat [w tym roku do klasy pierwszej w tej placówce nie zgłoszono nawet jednego dziecka – przyp. red.]"
Jest (po stanowisku ST):
„Na naszej decyzji dodatkowo zaważył fakt, że otrzymaliśmy od przewodniczącego rady gminy Iłów pisemną deklarację, że szkoła w Giżycach może funkcjonować, zakładają, do dwóch lat [w tym roku do klasy pierwszej w tej placówce nie zgłoszono nawet jednego dziecka – przyp. red.].” + dodano: „Nie było powiedziane, co dalej.”
Różnica???
23:06, 01.06.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

CenzorCenzor

4 1

Wracamy do PRL. Cenzora zaczyna działać!!! 23:45, 01.06.2020


przyp. red.przyp. red.

5 0

przypis redakcji, a nie słowa autora listu - jest różnica? 07:18, 02.06.2020


Do przyp. red.Do przyp. red.

0 0

"[w tym roku do klasy pierwszej w tej placówce nie zgłoszono nawet jednego dziecka – przyp. red.]" i to jest tylko przypis redakcji, cała reszta to jest artykuł ( nie LIST) z wypowiedziami Pani Starosty. 08:28, 02.06.2020


BoniekBoniek

2 7

a mi wystarczyły dwa słowa żeby zrozumieć dlaczego nie da się tam zrobić odpowiedniego zaplecza itp. mianowicie "Konserwator Zabytków" - ci ludzie mają ogromne wymagania i trzeba ponieść ogromne koszty aby sprostać wymaganiom konserwatora, wszystko co weźmie konserwator pod swoje skrzydełka, a należy do osób prywatnych niszczeje, bo nikt nie jet w stanie ponieść kosztów związanych z renowacją zabytku zgodnie z wymogami Konserwatora tak jak np. " Dworek w Chodakowie " też zabytek. Wierzę że taniej będzie wybudować nowe niż konserwować zabytek zgodnie z wytycznymi "Konserwatora" 05:42, 02.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Boniekdo Boniek

1 1

A byłeś tam Panie Boniek kiedyś w środku?
Zgadzam się, że wytyczne konserwatorów są niejednokrotnie nielogiczne dla szarego człowieka.
Ale tam są chociażby dwa oddzielne wejścia: główne i z boku - w wieży. Więc zrobienie dwóch oddzielnych domów na zasadzie góra - dół nie byłoby wielkim wyczynem.
Można mieszkania w blokach wykupić na cel domu dziecka - i to jest ok, to jest dobre.
Ale dwa oddzielne "mieszkania", jedno na dole a drugie na górze w tym samym budynku pałacu, to już jest źle. 14:07, 02.06.2020


ABCABC

13 2

Jawny wałek z tym Domem Dziecka!!! 06:58, 02.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MICHALMICHAL

10 0

Pani starościno czy ma pani dzieci i czy chciałaby pani żeby były traktowane jak piąte kolo u woza myślę ze nie, a są to dzieci które potrzebują szczególnej opieki i zrozumienia a pani potraktowała je jak gorszy sort a to nie ich wina ze pochodzą z innych rodzin chcecie dla nich kultury a na pewno nie znajda jej w Chodakowie a przecież pałac był im podarowany od wielu lat Należałoby skonsultować to ze spadkobiercami a i dokument tez jakiś powinien istnieć ale pożyjemy zobaczymy jaka szycha to kupi i za jakie marne grosze a dzieci to nikogo nie obchodzą Powinna się pani wstydzić takiego załatwienia sprawy 21:12, 02.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ciekawaciekawa

4 0

....a który to budynek w Chodakowie spełnia takie superanckie warunki? 14:01, 04.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zbigniew15zbigniew15

3 0

Czyżby nasz poseł załatwił kasę na wykupienie i remont pałacu w Chodakowie ? 16:52, 07.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%