Zamknij

Mieli pomagać wyjść z długów, sami naruszali prawo. Ponad 600 tysięcy kary dla...

19:57, 31.05.2023 PAP Media Room
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/ Zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay.com/pl/

Mieli pomagać konsumentom wyjść ze spirali zadłużenia, tymczasem sami naruszali ich prawa. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował praktyki i postanowienia umowne stosowane przez kancelarię Certo. Łączne kary dla spółki wyniosły blisko 640 tys. zł.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje wobec spółki Certo Kancelaria Janowicz-Stradomska i Wspólnicy sp.k. z Warszawy.

- Oferuje ona konsumentom programy „Ulga od długu” i „Spłacam swoje długi”, które mają doprowadzić do redukcji zadłużenia. Jak wskazuje UOKiK kancelaria nie gwarantuje jednak sukcesu, a swoje usługi przedstawia w sposób wprowadzający w błąd. 

Swoje wynagrodzenie natomiast potrąca z pieniędzy wpłacanych przez konsumentów na poczet spłaty długów.

Po wnikliwej analizie umów zawieranych przez kancelarię Certo z konsumentami zakwestionowaliśmy 5 praktyk tej firmy i 14 niedozwolonych postanowień umownych. Zadłużeni konsumenci mogli nie mieć świadomości, że skorzystanie z usług tej spółki może jeszcze bardziej pogorszyć ich sytuację finansową. Gdyby np. dostali jasną informację, że kancelaria gromadzi ich wpłaty na poczet przyszłych ugód z wierzycielami, a nie bieżących spłat zadłużenia, a także potrąca z nich swoje honorarium, mogliby zdecydować, że bezpieczniej jest samodzielnie uporać się z długami niż korzystać z usług Certo  – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W pierwszej wydanej decyzji Prezes UOKiK stwierdził, że kancelaria Certo stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazał ich zaniechać. Są to m.in. wprowadzanie w błąd co do pieniędzy konsumentów gromadzonych na specjalnym koncie, którym może dysponować tylko Certo, wprowadzania w błąd, że umowa z Certo i podejmowane przez spółkę działania w sprawie redukcji zadłużenia stanowią ochronę przed dochodzeniem w tym czasie roszczeń przez wierzycieli np. na drodze sądowej.

To także zatajanie informacji o możliwości utraty całości lub części pieniędzy konsumentów zgromadzonych na rachunku w Certo oraz pobieranie „opłat początkowych”, zanim konsumenci dostaną warunki umowy na piśmie.

Klauzule niedozwolone

Decyzja prezesa UOKiK dotyczy także niedozwolonych postanowień w umowach zawieranych przez Certo z konsumentami.

UOKiK wskazuje, że miały one umożliwiać kancelarii m.in.: zmianę wysokości wpłat konsumentów w trakcie programu np. w zależności od liczby wierzycieli akceptujących propozycje ugodowe czy w związku ze zmianami sytuacji finansowej klienta, zarządzanie przez kancelarię wpłacanymi przez konsumentów pieniędzmi, a także pobieranie dodatkowych opłat. 

Ponad 600 tysięcy zł kary

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na kancelarię Certo kary w łącznej wysokości 639 290 zł. Spółka będzie też musiała poinformować o decyzjach na swojej stronie internetowej i na Facebooku.

Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorca może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

(PAP Media Room)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%