Kolejny raz apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w internecie. Mieszkanka powiatu sochaczewskiego chciała sprzedać telewizor, a straciła kilkaset złotych.
Osoby, które chcą sprzedać coś w internecie również padają ofiarą oszustów. Przekonała się o tym mieszkanka Sochaczewa, która wystawiła na sprzedaż telewizor. Napisała do niej osoba z konta zarejestrowanego na kobietę, która była zdecydowana na zakup telewizora. Podesłała mieszkance Sochaczewa link do śledzenia przesyłki…
Okazało się, że z konta kobiety wypłacono kilkaset złotych. Były kolejne próby wypłaty, ale sochaczewianka zdążyła uratować resztę pieniędzy. Chwilę później kontakt z kupującą urwał się.
Jak działają oszuści? Na różne sposoby, ale bardzo często w ten sposób:
- Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach sprzedażowych.
- Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez popularne komunikatory.
- Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany bezpośrednio w rozmowie przez komunikator lub w wiadomości e-mail, SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy lub usługę kurierską.
- Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie. Strona może też łudząco przypominać stronę banku. Na stronie znajduje się miejsce do wpisania: karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, data ważności, kody zabezpieczające) lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
- Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Pamiętaj, że:
- dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym. Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
- jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – to może być próba ataku;
- warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
Jeśli jesteś sprzedającym i dostajesz link do strony, która ma przyspieszyć przelanie środków na twoje konto to zastanów się dwa razy! Możesz paść ofiarą oszustów.
asp. Agnieszka Dzik
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz