[FOTORELACJA]9469[/FOTORELACJA]
Nowo wyremontowany wagon Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie wraca na tory. Zachowany w tym stanie, w pełni sprawny wagon typu 1Aw Bxhpi 1698 to wyjątek na skalę europejską.
Do dzisiaj w Polsce zachowały się 32 wagony 1Aw, w tym 9 w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. 8 z nich, oznaczonych literami od A do H, to wagony w pełni sprawne, które stanowią czynny zabytkowy tabor wycieczkowy na szlaku do Puszczy Kampinoskiej. Jak tłumaczy Łukasz Popowski z Muzeum Kolei Wąskotorowej to ogromne przedsięwzięcie.
- Żaden z tych wagonów nie był do tej pory, w 30- letniej historii funkcjonowania muzeum, poddawany naprawie głównej. Warto dodać, że naprawa główna oznacza pełną rekonstrukcję – cały wagon jest rozbierany, wszystkie podzespoły poddawane są renowacji bądź wymieniane na wtórniki. To wagon zabytkowy, więc wszystko musi się zgadzać z historyczną dokumentacją.
Wagony serii Bxhpi, to pierwsze po II wojnie światowej wąskotorowe wagony pasażerskie produkcji polskiej. Budowano je w latach 1954–1957 w Fabryce Wagonów "Świdnica" w Świdnicy, według projektu opracowanego w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu. Czteroosiowe pojazdy o masie własnej 14,8 t, długości ze zderzakami 15,26 m, szerokości zewnętrznej 2,26 m i wysokości 3,04 m wyposażone były w zespolony hamulec pneumatyczny systemu Westinghouse'a, pomosty przejściowe, instalacje elektryczną i grzewczą (parową, zasilaną z kotła parowozu). Przedział pasażerski mieścił 38 miejsc siedzących. Wewnątrz znajdowało się ponadto dostępne od strony jednego z przedsionków wydzielone pomieszczenie ustępowe. Prędkość konstrukcyjna wagonu wynosiła 40 km/h.
Wszystkie 126 egzemplarzy, które zeszły z linii produkcyjnej, trafiły na polskie koleje dojazdowe o torze szerokości 750 mm (5 z pojazdów wtórnie przebudowano do jazdy po torze 785 mm użytkowanym na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych). Wraz z będącymi rozwinięciem ich konstrukcji wagonami typu 3Aw, produkowanymi w latach 1957 - 1960 w Państwowej Fabryce Wagonów "Pafawag" we Wrocławiu, stanowiły przez długi czas podstawę krajowego wąskotorowego taboru pasażerskiego. Schyłek ich eksploatacji przypada na lata 80. ubiegłego stulecia, gdy z jednej strony poczęły spadać przewozy osobowe, z drugiej zaś wprowadzono do ruchu nowe rumuńskie spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P i ich doczepy z fabryki "FAUR" w Bukareszcie.
Renowacja wagonów serii Bxhpi sfinansowana została z dotacji celowej Fundacja Grupy PKP.
1 0
Bardzo źle się stało że wagony przeszły naprawę główną w dosłownym rozumieniu. W ten sposób utraciły one walor autentyczności oraz wiele historycznie cennych detali. Ryflaki w Chabówce są autentyczne, a tu kicz na kołach i obrazu tego nie zmieni nawet pseudohistoryczne malowanie i oznaczenie wagonów. Oczywiście dla wykonującego remont, większy zakres prac to więcej kasy, ale szkoda że kosztem dobra kultury materialnej... ?