Październik okazał się dla uczniów Zespołu Szkół im. Jarosława Iwaszkiewicza w Sochaczewie wyjątkowo europejski. W terminie 5–18 października zrealizowano praktyki zawodowe we Francji (Lazurowe Wybrzeże) w ramach Programu Erasmus+.
Wyjechało 21 uczniów kierunków: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, technik reklamy. Program: 10 dni pracy w międzynarodowym środowisku i 2 dni programu kulturowego.
Uczniowie kierunku gastronomicznego uczestniczyli w codziennej pracy kuchni – od przygotowywania posiłków po obsługę śniadań, obiadów i kolacji. Ćwiczyli mise en place, dbałość o alergeny, tempo wydawki i porządek na stanowisku pracy. Z kolei przyszli hotelarze sprawdzali się w bezpośrednim kontakcie z gościem, prowadząc meldunki i wymeldowania w języku angielskim. Przygotowywali pokoje zgodnie ze standardami housekeepingu, raportowali usterki i poznawali znaczenie współpracy między działami. Uczniowie kierunku reklamy pracowali kreatywnie – tworzyli nową ofertę pobytową ośrodka na rok 2026. Wymyślali nazwy i opisy pakietów, opracowywali krótkie treści promocyjne, a także przygotowywali zdjęcia i wideo, akcentując lokalne produkty i mniej znane atrakcje regionu. - Dzięki pozyskaniu akredytacji Erasmus+ mamy już duże doświadczenie w tego typu projektach, ale te praktyki były wyjątkowe. Organizatorzy, uczestnicy, cały program praktyk – raz, że było bardzo intensywnie i twórczo, a dwa – wszystko przebiegło zgodnie z planem. Uczniowie naprawdę wiele się nauczyli - komentuje Agnieszka Mucka, koordynatorka projektu.
Żeby młodzi wchodzili na rynek pracy z praktycznymi umiejętnościami: w gastronomii - sprawność operacyjna i higiena pracy; w hotelarstwie - obsługa systemów, standard pokoju i komunikacja z gościem; w reklamie - przełożenie oferty miejsca na jasny, przekonujący przekaz. Do tego dochodzi współpraca w środowisku międzynarodowym, praca pod presją czasu i co ważne - realna praktyka języka angielskiego. Uczniowie wrócili z praktyk z doświadczeniem, które świetnie wygląda w CV, ale ważniejsze jest to, że zrobili wyraźny krok naprzód: pracowali samodzielnie, wychodzili ze stref komfortu, uczyli się brać odpowiedzialność za zadania i komunikować się w zespole oraz z klientem. To praktyka, która procentuje. Dziś w szkole, a jutro w pracy i w życiu.
Był jak mapa, po której uczniowie poruszali się z ciekawością odkrywców. Nicea, Cannes i Monako/Monte Carlo odsłoniły przed nimi różne oblicza Riwiery – od elegancji Promenady Anglików po puls luksusowego Monte Carlo. W Nicei zatrzymali się na placu Massena i wspięli na Wzgórze Zamkowe, żeby zobaczyć zatokę w pełnym świetle. W Cannes stanęli przed Pałacem Festiwalowym i ruszyli wzdłuż La Croisette, gdzie kultura i turystyka tworzą wspólny język. W Monako przyglądali się operze projektu Garniera i krętym uliczkom, w których odbija się tempo tego niezwykłego miasta-państwa. W Grasse poznali tajemnice perfumerii i dowiedzieli się, jak zapach może stać się opowieścią o miejscu. W winiarni słuchali o szczepach i ziemi, która je rodzi.
Projekt: 2025-1-PL01-KA121-VET-000323999
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+ (KA121-VET).
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz