Zamknij

Zabytkowy Jelcz M 11 wyjedzie na ulice miasta jeszcze tego lata

16:32, 14.03.2025 Aktualizacja: 13:08, 17.03.2025
Skomentuj

Od listopada 2020 roku w Zakładzie Komunikacji Miejskiej trwa renowacja zabytkowego Jelcza M11. Autobus o numerze rejestracyjnym SNB 6522, wyprodukowany w 1987 roku, po raz pierwszy wyjechał na drogi naszego miasta w 1988 i pozostawał w eksploatacji przez trzydzieści jeden lat. Łącznie przejechał około 1 400 000 kilometrów. Za kilka miesięcy, po pełnej renowacji, ponownie zacznie wozić pasażerów.

[FOTORELACJA]15381[/FOTORELACJA]

Projektem odrestaurowania ostatniej, pozostającej w posiadaniu sochaczewskiego ZKM, M11-ki zajmuje się w wolnych chwilach zespół zakładowych mechaników. Dwa lata pracami kierował Stanisław Pazdro, który zmarł w październiku 2022 roku.

Konstrukcja jak nowa

- Przez covid, potem śmierć pana Stanisława oraz braki kadrowe prace renowacyjne postępowały dość wolno. Mimo trudności sama konstrukcja autobusu jest już właściwie gotowa. Do dawnej świetności przywróciliśmy układ napędowy z silnikiem o pojemności 10 349 cm3, pojazd jest przemalowany na oryginalne kolory. Zabezpieczyliśmy podwozie, wymieniliśmy wiele zużytych części – wylicza dyrektor ZKM Beata Furman.

Mechanicy oczyścili i pomalowali wszystkie rurki służące pasażerom jadącym na stojąco. Część należało przedłużyć, bo rdza zrobiła swoje.

- Jeśli chodzi o siedzenia, to część z nich stanowi oryginalne wyposażenie z naszego jelcza, część pochodzi z innego egzemplarza jeżdżącego jeszcze kilka lat temu po Żychlinie. Długo szukaliśmy na rynku czerwonego obicia foteli, najbardziej zbliżonego do oryginału z lat 80. Gdy to się udało, odtworzenie siedzeń zleciliśmy jednemu z sochaczewskich tapicerów

– dodaje dyrektor ZKM.

Została kosmetyka

ZKM kupił i zamontował także gumową wykładzinę na podłogę. Obecnie mechanicy kończą drobne prace, jak  montaż obramowań do tablic informacyjnych, ramek od włazów podłogowych. Trwa montaż okablowania znajdującego się pod podłogą. We wnętrzu wszystko lśni i pachnie świeżością. Każdy element został wyczyszczony, pomalowany na nowo farbą.

- Wstawiliśmy ramy drzwi oraz wszystkie szyby. Brakuje ich tylko w drzwiach, ale to kwestia kilku dni. Kolejny etap to odtworzenie kabiny kierowcy wraz z montażem fotela kierowcy. Od miłośników starych jelczy dostaliśmy ostatnio serię zdjęć kabin kierowcy z M11-tek, w tym bardzo dokładne pokazujące jak była montowana. Detale mają znaczenie –

- mówi kierownik Działu Eksploatacji i Utrzymania Ruchu, Łukasz Kawka.

Perełka od miłośników

Zakład utrzymuje kontakt z kilkoma grupami fanów jelczy, którzy doradzają sobie, jak przeprowadzić konkretną naprawę, gdzie zdobyć części, elementy wyposażenia itd.

– Prowadząc renowację autobusu chętnie korzystamy z ich podpowiedzi i hojności. Kilka dni temu przyjechał do nas prawdziwy skarb - oryginalny fotel kierowcy, w stu procentach sprawny technicznie. Trzeba go tylko oczyścić i oddać do tapicera, by odtworzył obicie. Po tylu latach mechanizm działa bez zarzutu, sprawne są wszystkie korby, fotel można podnosić, opuszczać. Perełka. Miłośnicy starej motoryzacji wyszukali ten fotel gdzieś w Białymstoku i dali nam za darmo. Bardzo o nas dbają, są w stałym kontakcie, śledzą postęp prac –

- dodaje Beata Furman.

Dyrektor ZKM przekonuje, że technicznie jelcz jest jak nowy, jakby dopiero zjechał z taśmy montażowej, dlatego bez problemu przejdzie przegląd techniczny dopuszczający go do ruchu. Oczywiście na zabytkowych, żółtych tablicach. Skąd takie przekonanie? Po dwóch latach w garażu odpalił przy pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Celują w Dni Sochaczewa

Jelcz docelowo ma być wypożyczany na sesje zdjęciowe, do filmów, teledysków, a może jakaś młoda para zechce nim pojechać do ślubu? ZKM chce zaprezentować wyremontowany pojazd w czasie tegorocznych Dni Sochaczewa.

- Jeśli z jakichś przyczyn nie udałoby się na święto miasta, pokażemy go w połowie lipca na III Sochaczewskim Zlocie Klasyków. To będzie naprawdę duże wydarzenie. Dyrektor Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej zadeklarował, że przyjedzie do Sochaczewa na premierowy przejazd –

- podkreśla z dumą Beata Furman.

daw

(UM Sochaczew)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

MokMok

1 1

Szwajcarią...tam można zobaczyc na żywo w ruchu tabor komunikacyjny ...z tuz powojennych lat..wszystko sprawne..nie kopci..nie dymi...piekne karoserie...

17:57, 14.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ManiaMania

4 3

Ale czad!!! Takim jeździłam do szkoły do Chodakowa. Zawsze staliśmy całą grupą z tyłu:)))

18:53, 14.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekMarek

8 1

Super ,szkoda tylko że Stanisław nie doczekał premiery jelcza,z szacunku dla Niego dbajcie o ten autobus.

19:50, 14.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

....

6 0

Byłem uczniem Stanisława,w porządku gość..

22:08, 14.03.2025

ManiaMania

5 2

Czy będzie miał takie „ukraińskie” barwy? Bo ja pamiętam tą pierwotną wersję, i to określenie „czerwoniak”…. ahh co za wspomnienia, łza się w oku kręci 🥲

20:40, 14.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

niestądniestąd

2 0

Przeczytaj dokładnie tekst i spójrz na zdjęcie.

00:12, 15.03.2025

żałosneżałosne

2 6

ten przewoźnik nie wie czego chce to nic dziwnego, że ludzie nie chcą korzystać z komunikacji albo na nią ciągle narzekają, bo z jednej strony chwalicie się nowymi chińskimi elektrykami, które nawet jeszcze nie zostały wyprodukowane a parę godzin później robicie wiekie halo o nic niewartym złomie, na który zmarnowano mnóstwo pieniędzy zamiast wesprzeć Szpital czy inne znacznie bardziej potrzebujące w tym mieście instytucje niż jakiś tam zakład...

08:56, 15.03.2025
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

LakszmiLakszmi

3 2

Ten "nic niewarty złom" to kawał historii motoryzacji, również polskiej motoryzacji i historii Sochaczewa. A pieniądze, wydane na jego renowację, nie mogłyby iść ani na szpital ani na inne tego typu cele. Wystarczy minimum wiedzy o gospodarowaniu środkami.

21:09, 15.03.2025

MGMG

1 0

Prawda, to kawał historii, dobrej..ludzkie „dzień dobry” jak wsiadało się do autobusu. Zawsze pomagaliśmy mamą z wózkiem. Jakbyś byliśmy bardziej ludzcy, empatyczni. Tu strach cokolwiek napisać, bo zjada z gnojem…

21:10, 16.03.2025

sochaczewianinsochaczewianin

4 0

stanislaw pazdro nie kierowal pracami tylko sam zasuwal przy tym jelczu. wrzystkie jelcze spawal i remontowal z czego mogl bo pani furman jako ksiegowa nie dawala kasy na dobre czesci. to byl przecinak,mlot i spawarka. do momentu az stacje diagnostyczne sie zbuntowaly. nikt nie patrzyl na bezpieczenstwo. aby tylko oszczednosci byly za czym szly sowite roczne nagrody dla dyrektora i kadry. dzisiaj pani furman mowi o wspanialym i sprawnym siedzeniu 👎 kierowcy. a przez dziesiatki lat siedzenia nie byly remontowane. byly siedzenia podpierane drewnianymi kolkami, amortyzacji zero. dzisiaj gro bylych kierowcow leczy sie na kregoslupy. gdze wtedy byla pani furman? mlody kierownik ktory chcial remontowac zgodnie z prawem skonczyl w przychodni psychiatrycznej, bo zostal zaszczuty przez pania ksiegowa furman. autobusy najlepiej jakby byly remontowane za darmo.

13:51, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sochaczewianinsochaczewianin

4 0

stasiu, spoczywaj w spokoju.

13:54, 15.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

.,..,.

2 2

tylko po co ? przez tyle lat wystarczająco zanieczyscil powietrze. pamiętam chmurę spalił za każdym razem przy ruszał z przystanku spod świateł. wspaniala atrakcją w XXI wieku🙄

18:54, 16.03.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JacekJacek

1 1

A ty czym rowerem jeździłeś?

21:05, 16.03.2025

ManiaMania

1 1

Wiecie co? Szkoda tu pisać o czymkolwiek, o wspomnieniach, o rzeczach dobrych…Gnojcie dalej , jeżeli sprawia wam to przyjemność 👍🏻

20:23, 16.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%