Zamknij

Krzysztof Jaworucki o CPK: nie rozumiem decyzji premiera

12:25, 04.07.2024 MF Aktualizacja: 10:14, 05.07.2024
Skomentuj

Krzysztof Jaworucki, prezes Stowarzyszenia Zanim Powstanie Lotnisko CPK, przyznaje wprost, że nie rozumie decyzji premiera Donalda Tuska dotyczącej kontynuacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podkreśla jednocześnie, że liczy na inne niż dotychczas rozmowy w tej sprawie, rozmowy oparte na słowach obecnie rządzących, że nie da się budować niczego w oparciu o krzywdę ludzką.

Jak już informowaliśmy, premier Donald Tusk zapowiedział kontynuację budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na ten cel rząd zamierza wydać do 2032 roku, czyli do czasu ukończenia inwestycji, 131 miliardów złotych. Prezes rady ministrów zapowiedział jednocześnie inwestycje w lotniska lokalne.

- Przede wszystkim nie rozumiem tej decyzji. Nie rozumiem, co takiego się zmieniło, jeśli chodzi o postrzeganie projektu CPK, między wyborami a dniem dzisiejszym. Przed wyborami obecnie rządzący mówili zupełnie co innego, krytykowali ten projekt. Nie wiemy, o co w tym wszystkim chodzi ani jakie nowe argumenty przekonały premiera do tego projektu czyli do zmiany zdania –

- komentuje decyzję premiera Krzysztof Jaworucki, prezes Stowarzyszenia Zanim Powstanie Lotnisko CPK

Jak mówi Krzysztof Jaworucki, wprawdzie dziś rząd zdecydował o budowie CPK, jednak nie wiadomo, co będzie za kilka miesięcy czy lat. Jak podkreśla, największą barierą jest koszt inwestycji i brak, przynajmniej powszechnie znanych, obliczeń, które by udowadniały, że taka inwestycja jest opłacalna.

Szacuje się, że obecnie ponad połowa terenu przeznaczonego pod CPK jest już przez spółkę wykupiona. To jednak oznacza, że wciąż brakuje drugiej połowy.

- Rzeczywiście, bardzo dużo mieszkańców sprzedało swoją ziemię i domy, ale też nadal jest wielu mieszkańców, którzy albo nie dostali oferty, która by ich satysfakcjonowała, albo po prostu uważają, że będą mogli otrzymać wyższe kwoty przy wywłaszczaniu z majątku. Faktycznie potwierdzam, że rozbieżności przy wycenach dokonywanych przez spółkę CPK były bardzo duże. Cena 1 m2 gruntu wahała się od czterech złotych do stu kilkudziesięciu złotych. Dlaczego tak było, nie mam pojęcia, to pytanie do spółki. Natomiast my uważamy, że w przypadku wykupów czy wywłaszczeń należy ustalić przynajmniej takie standardy, jakich wymaga bank światowy przy inwestycjach współfinansowanych przez siebie. Czyli co najmniej wartość odtworzeniowa majątku, wypłata jeszcze przed opuszczeniem domu i również pokrycie kosztów przeprowadzki. To są takie podstawowe zasady, bez których trudno sobie wyobrazić, że można ludzi wysiedlać, wywłaszczać pod cel publiczny.

Krzysztof Jaworucki zwraca uwagę, że obecnie rządzący politycy wielokrotnie zapewniali, że nie można niczego budować na krzywdzie ludzkiej. Liczy więc na to, że w tym momencie negocjacje z CPK będą przebiegać inaczej.

- Na pewno deklarujemy współpracę i chęć rozmów. My, mieszkańcy terenów objętych inwestycją, przede wszystkim zaś czekamy na takie argumenty, które udowodnią, że budowa CPK ma sens. Rząd zapowiedział powiększenie lotniska w Warszawie do 32 milionów pasażerów rocznie i inwestycje w lotniska regionalne, to jaki jest sens wydania 131 mld złotych na taką samą liczbę pasażerów w CPK? Nie zapominajmy, że jest też lotnisko w Łodzi, które też ma jakąś przepustowość.  

Dodajmy, że premier Donald Tusk zapowiedział zmiany projektu CPK, które w konsekwencji mają zmniejszyć liczbę wywłaszczeń. Zgodnie z jego zapewnieniami, osobom już wywłaszczonym „krzywda ma być naprawiona”.

(MF)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

OLoOLo

16 3

A co to jest rozumieć? Trzeba poczytać sobie opracowania i analizy korzyści wynikających z budowy CPK, a nie tylko patrzeć na swój interes, bo "mam domek/działkę na tym terenie". Nie idźmy drogą, gdzie garstka ludzi będzie blokowała inwestycję porównywalną z budową Gdyni przed wojną. Ile powstałoby autostrad, linii kolejowych gdyby kierować się zasadą "nie budujmy, bo tam się dzieje krzywda ludzka". Tych ludzi nikt nie wysiedla, dostają rekompensatę za swoje nieruchomości, więc krzywda się im nie dzieje. #TAKdlaROZWOJU #TAKdlaCPK 15:59, 04.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LolaLola

1 3

A JAKI JEST SENS TŁUC SIE PRZEZ POŁ POLSKI KOLEJA DO BARANOWA, ABY TAKA NP.RODZINA MOGLA LECIEC NA WCZASY !!JAK Z TROJMIASTA Z KRAKOWA,KATOWIC I WROCLAWIA MAJA TAM LOKALNE PORTY I WYLOTY NA 4 STRONY SWIATA !!A TU JEDZIESZ KOLEJA Z TROJMIASTA DO BARANOWA ,A TAM ALBO AWARIA LOKOMOTYWY ,ALBO SAMOBOJCA LEZY NA TORACH !!A TWOJ SAMOLOT DO TURCJI WLASNIE SOBIE ODLECIAŁ!!TO JEST STRATA CZASU I PIENIEDZY !!TEN HUB TO MIAŁO BYĆ ALBO LOTNISKO TOWAROWE POD CHINCZYKOW ,CO NASZE WSZYSTKIE PORTY KONTENEROWE PRZEJELI !!ALBO WYMOG JANKESKIEJ ARMII ,CO NAS TU OKUPUJA !!DLATEGO TUSK NIE MA NIC DO POWIEDZENIA ..ZNISZCZYLI I ZABETONUJA CAŁY WARZYWNIAK STOLICY !!A MY BEDZIEMY JESC ZYWNOSC GENETYCZNIE MODYFIKOWANA OKRASZONA RAKOTWORCZYM GLIFOSATEM.BO JUZ PIETRUSZA JEST DROŻSZA OD SCHABU !!ZIEMNIAKI OD BANANOW ,A CEBULA DROŻSZA OD CYTRUSOW !!A GŁUPI ,I PRZEKUPNI POLITYCY ZAPOMINAJA ,ZE ZIEMIA TO JEST NAJWIEKSZY KAPITAŁ DANEGO KRAJU I TO ONA MA ZYWIĆ I DAWAC NIEZALEZNOSC BYTOWA I TRZEBA CHRONIC JA DLA POTOMNYCH !!NAWET W JAK SWIAT JEST GLOBALNY, OTWARTY ,TO W RAZIE WOJNY CZY KLESK WSZYSTKIE ŁANCUCHY DOSTAW SA PRZERWANE ,CO POKAZAŁA PANDEMIA .DO TEGO SAMOLOTY NAJBARDZIEJ TRUJA SRODOWISKO TO CO Z TYM ZIELONYM ŁADEM??A ZOSTANIE NAM TU NAD GŁOWAMI ,NA MAZOWSZU TYLKO SMROD I CHAŁAS...CZLOWIEK BUDUJE SWIAT ,CZLOWIEK GO RUJNUJE .. 23:19, 06.07.2024


reo

ZdzisiekZdzisiek

13 4

Ja nie rozumiem dlaczego wciąż są powtarzane w kółko mity, że CPK to port w 100% pasażerski.
CPK w założeniu ma być głównym miejscem wysyłki na Europę towarów drobnicowych z Chin czyli po prostu małych paczek, które zamiast iść do odbiorcy 3-4 tygodnie będzie dostarczana w maksymalnie tydzień.
To chyba ci przeciwnicy wściekli, że sąsiad za miedzą dostał więcej za ziemię niż im zaproponowano.
Z rozmów z osobami, które znam osobiście i wyprowadziły się z terenów sprzedanych pod CPK wynika, że otrzymali oni kwotę o około 40% wyższą od ceny rynkowej tych gruntów, które posiadali.
Oczywiście kwot nie ujawnili ale ich zmianę w standardzie życia zauważono gołym okiem.
Nie wiem co jest w tym narodzie. Wściekłość bo ktoś dostał trochę więcej, bezsensowny opór wobec ustaw, które i tak ich usuną z tych terenów jeśli ruszy budowa, stare pijacko szlacheckie liberum veto.
A potem wrzask i płacz przed kamerami, że siłą wyprowadzają z placu budowy.
Łódź też dała ciała kiedy miał powstać terminal kontenerowy Intermodal.
Finalnie powstał on w Kutnie a Łódź dalej została miastem meneli. 19:24, 04.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Przesars Przesars

3 1

A co tu jest do rozumienia? Nikomu krzywda się nie działa. 19:42, 06.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%