To był niesamowity międzynarodowy projekt, którego realizacja pozostawiła w nas mnóstwo fantastycznych wrażeń i cenną naukę. „Wolontariat bez granic” (nr 2021-1-PMU-4247), bo taka była jego nazwa, został zrealizowany przez LO im. F. Chopina w Sochaczewie, korzystając ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Projekt ten przeprowadzony został we współpracy z 3 Lyceum Katerini w Grecji, która ma bogate doświadczenie w prowadzeniu programów edukacyjnych i wymian międzynarodowych.
[FOTORELACJA]12839[/FOTORELACJA]
Grecka szkoła już wcześniej realizowała projekty z polskimi placówkami edukacyjnymi, przyjmowała wizytacje uczniów i nauczycieli w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych i kompetencji kluczowych. Szkoła działa aktywnie na rzecz podniesienia poziomu edukacji w regionie współpracując z instytucjami edukacyjnymi oraz szkoleniowcami.
Grupowa mobilność odbyła się w dniach 28 maja - 10 czerwca 2023 r. Do projektu zakwalifikowanych zostało 20 uczniów i uczennic z klas II i III liceum, w wieku 16-17 lat, którzy zostali wybrani w drodze rekrutacji z uwzględnieniem różnych kryteriów, takich jak średnia ocen za ostatni zakończony semestr nauki, ocena z języka angielskiego za ostatni zakończony semestr nauki, ocena z zachowania za ostatni zakończony semestr nauki, kryterium zmniejszonych szans (zła sytuacja ekonomiczna, niepełna rodzina, rodzina wielodzietna, niepełnosprawność, orzeczenie o kształceniu specjalnym, utrudniony dostęp do edukacji etc.), a także aktywna postawa w życiu szkolnym w ostatnim roku kalendarzowym (udział z sukcesami w konkursach, olimpiadach, działalność w samorządach, organizacja wydarzeń szkolnych, wolontariat, działania patriotyczne i skierowane do społeczności lokalnej itp.) Oprócz uczniów, w mobilności udział wzięło także 4 nauczycieli-opiekunów.
Cele główne projektu skupiały się na rozwoju kompetencji kluczowych uczestników, takich jak wzmocnienie wiedzy i umiejętności, podniesienie kompetencji językowych, cyfrowych, międzykulturowych i społecznych uczniów uczestniczących w mobilności, a także rozwój kompetencji z zakresu nauk przyrodniczych.
Działania projektowe koncentrowały się na promowaniu idei wolontariatu młodzieżowego na rzecz środowiska naturalnego, rozwijaniu szacunku dla wiedzy i pasji poznawania świata, nawiązaniu współpracy edukacyjnej i społecznej między szkołami, umożliwieniu rozwoju uczestników w obszarze zainteresowań, nabyciu kompetencji życiowych, aktywnego obywatelstwa europejskiego oraz promowaniu wrażliwości społecznej i estetycznej.
Rezultatem materialnym projektu, opracowanym przez uczniów w międzynarodowych grupach roboczych jest blog w jęz. polskim i angielskim, na którym prezentowane są działania na rzecz ochrony środowiska oraz obszarów Natura 2000.
Ponadto, stworzone zostały infografiki, promujących ideę wolontariatu na rzecz środowiska naturalnego, również do znalezienia na stronie. Prace nad blogiem umożliwiły uczestnikom podniesienie kompetencji cyfrowych, a także umiejętności tworzenia i przetwarzania informacji.
Uczniowie, poprzez udział w działaniach projektowych wzmocnili swoje kompetencje w zakresie przedmiotów nauczania takich jak: język obcy nowożytny – angielski, informatyka, historia, geografia, biologia.
Mobilność to nie tylko realizacja programu merytorycznego. W trakcie pobytu w Grecji uczniowie uczestniczyli w różnorodnych zajęciach, wydarzeniach i wycieczkach. Uczestnicy odwiedzili między innymi Stary Panteleimonas, uważane za najpiękniejszą miejscowość w masywie Olimpu. Zwiedzili średniowieczny zamek w Platamonas, oraz muzeum w Dionie, gdzie zdobyli wiele cennych informacji na temat historii i kultury tego regionu. Ponadto mieli okazję do nauki tradycyjnych tańców greckich.
Podziwiano piękno Riwiery Olimpijskiej, w tym jej największą wizytówkę – Meteory, kompleks klasztorów posadowionych na masywie skalnym. Uczestnicy projektu odwiedzili także wyspę Skiathos, dzięki czemu poznali wyspiarską stronę Grecji, podziwiając jej przyrodę i kulturę.
W ramach promocji europejskich projektów edukacyjnych realizowanych przez LO Chopina, w szkole został zorganizowany dzień grecko-litewski (w minionym roku szkolnym 2022/2023 w szkole realizowane były dwa europejskie projekty: litewski „Wspólna przeszłość, wspólna przyszłość” z programu Erasmus Plus oraz grecki „Wolontariat bez granic” w ramach programu POWER). Celem tej wyjątkowej uroczystości było zapoznanie uczniów szkoły z ideą projektów i zachęcenie do uczestnictwa w tego typu działaniach poprzez m.in przybliżenie kultury Grecji i Litwy i relacji uczniów, którzy uczestniczyli w projektach.
Ponadto dyrektor Szkoły Dariusz Miłkowski wraz z uczennicami, wystąpili w lokalnym radio, udzielając wywiadu na temat realizowanych przez szkołę projektów. Podczas wywiadu, krótko opowiedziano o finansowaniu oraz o innych projektach, w których szkoła brała udział i tych, do których ma zamiar przystąpić w przyszłości. Podkreślono także, jak duże korzyści uczniowie czerpią z uczestnictwa w międzynarodowych projektach edukacyjnych.
Projekt „Wolontariat bez granic” (nr 2021-1-PMU-4247) był pełen inspiracji i niezapomnianych wrażeń dla uczestników. Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli, udało się zrealizować cele główne i szczegółowe projektu, rozwijając kompetencje uczestników, poszerzając ich wiedzę z różnych dziedzin i promując ideę wolontariatu oraz współpracy międzykulturowej. Projekt ten stanowił także znakomity przykład skutecznej współpracy między szkołami oraz umożliwił uczestnikom odkrycie piękna Grecji i jej kultury.
LO im. F. Chopina w Sochaczewie
0 0
Super