Zamknij

Parkomaty z milionem biletów. Są postulaty, by rozszerzyć strefę

14:41, 21.02.2020 UM Sochaczew Aktualizacja: 16:13, 22.02.2020
Skomentuj

Zakład Komunikacji Miejskiej podsumował funkcjonowanie sochaczewskiej strefy płatnego parkowania w 2019 roku. Liczby pokazują, że spełnia ona swoją zasadniczą rolę, jaką jest zwiększenie rotacji samochodów w centrum miasta, co pozwala na szybkie znalezienie wolnego miejsca postojowego. Statystycznie 9,5 samochodu dziennie zatrzymuje się na jednej „kopercie”. Przeanalizowaliśmy też inne dane zawarte w raporcie.

 

Strefa płatnego parkowania funkcjonuje w Sochaczewie od sierpnia 2015 roku. Początkowo wprowadzona została w rejonie placu Obrońców Sochaczewa, a następnie dwukrotnie rozszerzana była w 2016 i 2017 roku o kolejne ulice w centrum miasta. Strefa działa w dni robocze, od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00-18.00. Wówczas obowiązkiem kierowców jest pobranie z parkomatów i umieszczenie wydrukowanych biletów postojowych w widocznym miejscu za przednią szybą pojazdu, również tych bezpłatnych.

398 miejsc postojowych

Tyle jest aktualnie objętych strefą. Wyznaczone miejsca zlokalizowane są przy ulicach: Wąskiej, S. Kordona-Janickiego, na odcinkach ulicy 1 Maja (od Warszawskiej do Reymonta) i Reymonta (od Traugutta do 1 Maja), ul. Traugutta (od Reymonta do Wąskiej), ul. Polnej (od al. 600-lecia do Świerkowej), ul. Żeromskiego (od Senatorskiego do ul. Pokoju, wraz z terenem przylegającym do kotłowni PEC), ul. Pokoju (od Żeromskiego do al. 600-lecia), ul. Poprzecznej i Warszawskiej (od ul. Staszica do al. 600-lecia).

946 792

Tyle biletów wydały 22 parkomaty obsługujące strefę w 2019 roku. Co ciekawe, tylko 18 proc. z nich (167 090 szt.) wiązało się z uiszczeniem opłaty. Przypominamy bowiem, że zaparkowanie auta na pół godziny, niezmienne, pozostaje bezpłatne. Jak się okazuje, tyle czasu wystarcza ponad 80 procentom kierowców na załatwienie sprawy na poczcie, w banku, czy zrobienia zakupów w pobliskim sklepie.

2 510 godzin

Tyle czasu strefa działała w 2019 roku. Mając te dane oraz znając liczbę dostępnych miejsc postojowych i wydrukowanych biletów łatwo możemy policzyć, że dzienna rotacja samochodów dla jednego miejsca wynosiła 9,5 auta.

297 968 zł

Taką kwotę wyjęli z parkomatów w minionym roku pracownicy ZKM. Warto jednak przypomnieć, że piąty rok, czyli od początku działania strefy, nie zmienia się poziom opłat za dłuższe zostawianie samochodu. Pierwsza godzina to tylko złotówka, koszt dwugodzinnego postoju to 3,10 zł, koszt trzeciej godziny to dodatkowe 2,40 zł. Za czwartą i każdą następną godzinę trzeba dorzucić do parkomatu kolejne 2 zł. Jak pokazują statystki (z uwzględnieniem wydanych biletów bezpłatnych) średnia cena za jeden pobrany bilet to tylko 31 gr.

- Z tych danych jasno wynika, że korzystanie ze strefy nie jest uciążliwe „dla kieszeni” jej użytkowników, którzy w siedzibie ZKM mogą dodatkowo wykupić abonamenty typu „M” dla mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy przy ulicach objętych strefą. Kosztuje on od 20 zł do 150 zł, w zależności od liczby miesięcy, na które został wykupiony, lub  też karnet na okaziciela za 200 zł – mówi z-ca burmistrza Dariusz Dobrowolski.

Czy warto dalej rozszerzać strefę?

Na razie samorząd miejski nie snuje żadnych planów w tym zakresie, choć wielu mieszkańców i sochaczewskich przedsiębiorców z ulic objętych strefą chwali sobie jej funkcjonowanie. Pojawiły się też m.in postulaty, aby rozszerzyć działalność strefy, w okolicach miejskiego targowiska przy ul. Pokoju, także na soboty, gdy ruch wokół rynku jest największy. Niektórzy kupcy blokują miejsca już od 5 rano i opuszają je dopiero po południu. Tak się jednak nie stanie. Dlaczego? Podstawą do funkcjonowania stref jest ustawa o drogach publicznych. Mówi ona, że pobieranie opłat na parkowanie jest możliwe jedynie w „dni robocze”, a mimo to kilka miast próbowało wprowadzić opłaty w soboty, np. Augustów, Opole, Białystok i Pabianice argumentując, że sobota nie jest w kalendarzu oznaczona tzw. czerwoną kartką. Sprawie ostatecznie przyjrzał się Naczelny Sąd Administracyjny, który wydał wyrok stwierdzający, że nie ma podstaw do ustalania i pobierania opłat za parkowanie w soboty, albowiem ten dzień należy traktować jak wolny od pracy.

(UM Sochaczew)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

KierowcaKierowca

2 0

Dlaczego parkomat nie może wydawać resztę,bo to jest uciążliwe szukać tyle ile kosztuje bilet?Może się nie znam na obsłudze. 17:32, 21.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

niconico

3 0

A w Warszawce już planują strefę centrum co będzie skutkować nie tylko podniesieniem opłat ale i ich uiszczaniu w soboty i niedziele. Myślę, że w Socho zaraz też to się przyjmie i będziemy finansować firmy obsługujące parkomaty - bo dla budżetu miasta to ochłapy.
Postuluję darmową komunikację miejską dla wszystkich mieszkańców to jedyna szansa na eliminacje korków i emisji spalin. Sochaczew to bogate miasto, wystarczy dobrze zarządzać budżetem. 18:54, 21.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dfdfgdfdfg

3 1

Fajnie jakby nasze parkomaty miały możliwość płatności kartą :) 19:44, 21.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GucioGucio

5 0

tylko patrzeć jak na wszystkich ulicach ustawione będą parkomaty, zdychające finanse zadłużonego miasta trzeba ratować wyciągając kasę z kieszeni mieszkańców wszelkimi sposobami. 20:21, 21.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoniekBoniek

4 0

zanim rozszerzą strefę płatnego parkowania niech najpierw dostosują szerokość już istniejących miejsc parkingowych do obowiązujących przepisów - minimum 2,5 m 05:05, 22.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

korekkorek

3 0

rozszerzcie strefe płatnego parkowania na urząd miasta i okolice 15:12, 22.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

januszjanusz

1 0

tylko kto naprawde te postulaty wnosi, no cóz 20 lat i sie na most uzbiera, prawda? 15:35, 22.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%