W Centrum Sportu w Błoniu w podpisano dziś umowę na wykonanie projektu drogi wojewódzkiej 579. Sam projekt 2,5-kilometrowej drogi to koszt ok. 2,6 mln zł. Środki pochodzą z budżetu samorządu województwa mazowieckiego. Koszt budowy szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych z uwagi na konieczność wykonania wiaduktu kolejowego i budowę mostu.
[FOTORELACJA]12671[/FOTORELACJA]
Przebudowa drogi wojewódzkiej 579 pozwoli na wyprowadzenie ruchu z centrum Błonia na zachód. Mieszkańcy czekali na tę inwestycję od przeszło 25 lat. W wyniku współpracy samorządu województwa mazowieckiego i miasta Błonie sprawa wkroczyła na właściwe tory. W Centrum Sportu w Błoniu podpisano umowę z projektantem - firmą SAFAGE. Dokumentacja projektowa powinna być gotowa do sierpnia 2026 roku. Wydaje się to długim okresem czasu, jednak jak zauważyła Kamila Kurowska-Gawryś, dyrektor generalny SAFEGE oddział w Polsce, żeby projekt był dobry, jego przygotowanie musi trwać co najmniej tyle, ile samo wykonanie prac budowlanych.
W trakcie spotkania w Centrum Sportu głos zabrał burmistrz Zenon Reszka.
- To bardzo ważna chwila dla gminy Błonie, bo na temat budowy tej drogi mówi się od kilkudziesięciu lat. Ja sam od początku urzędowania jako burmistrz Błonia zabiegam o jej przebudowę od 17 lat. Samej korespondencji w tej sprawie mamy w urzędzie tyle, że można by ją liczyć w metrach bieżących. Przez wiele lat z różnych przyczyn nie udało się tej przebudowy zrealizować. Teraz jesteśmy o krok bliżej do realizacji tej inwestycji.
Głos zabrał także marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
- 25 lat temu, kiedy jeszcze nie byłem marszałkiem województwa, ale już radnym wojewódzkim i szefem klubu PSL, zostałem zaproszony do Błonia i wtedy odbyło się spotkanie w sprawie przebudowy tej drogi. Te 25 lat to takie falowanie tego projektu. Były momenty, gdy idea wracała, gdy składano kolejne wnioski, kiedy pojawiały się protesty itd. Dziś, mam nadzieję, rozpoczynamy rzeczywisty proces realizacji tego niedługiego w sumie, a niezwykle ważnego, odcinka. On jest też bardzo kosztowną inwestycją, bo obejmuje obiekty inżynierskie – budowę wiaduktu nad torami kolejowymi i budowę mostu. Szacuję, że koszt budowy tej drogi to kilkadziesiąt milionów złotych.
Umowę ze strony urzędu marszałkowskiego podpisał dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski.
- Zaczynamy już rozmowy o wschodniej obwodnicy Błonia, więc w kontekście przebudowy DW 579, jest perspektywa, że główny ruch kiedyś zostanie przeniesiony na obwodnicę. To jest ważne, bo ilość protestów, jakie mogłyby nastąpić, na pewno wydłużyłaby procedurę wydania decyzji środowiskowych. Drugim ważnym aspektem jest to, że wymagania środowiskowe się zaostrzyły, np. w kwestii ochrony przed hałasem, dlatego pragnę uspokoić mieszkańców.
Prace nad dokumentacją będą obejmowały budowę i rozbudowę istniejącego odcinka drogi nr 579 klasy G (około 2,5 km od skrzyżowania z drogą krajową nr 92 do skrzyżowania z ul. Żukówka). Zakres prac obejmuje m.in. budowę jezdni, poboczy, skrzyżowań, obiektów inżynierskich (most na rzece Rokitnica, wiadukt nad linią kolejową nr 3), dróg serwisowych, ścieżek pieszo-rowerowych lub pieszych i rowerowych. Powstaną też zatoki autobusowe, system odwodnienia czy miejsca do kontroli pojazdów. Zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura techniczna kolidująca z planowaną drogą.
Prace projektowe mają się rozpocząć niezwłocznie. Po ich wykonaniu, a jak mówiła przedstawicielka firmy SAFEGE, nie jest wykluczone, że termin oddania projektu uda się nieco przyspieszyć, będzie można rozpocząć procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy prac drogowych.
0 0
Czy porównanie z ,,osiągnięciami" komunikacyjnymi Sochaczewa nie nasuwa się samo?
0 0
My mamy zdaje się drogi zamiast błota w małej ojczyźnie Chopina?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tusochaczew.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz