Każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązany jest do posiadania dowodu osobistego. To podstawowy dokument dla obywatela RP. Potwierdza on tożsamość i obywatelstwo posiadacza, a także pozwala podróżować do niektórych krajów bez paszportu. Sprawdźmy, jak wyglądają procedury wyrabiania dowodu osobistego. Czy można to zrobić w trybie online?
Podstawą wydania przez urząd miasta, urząd gminy czy starostwo powiatowe dowodu osobistego danej osobie jest złożony przez nią wniosek. Należy go złożyć niezwłocznie, kiedy:
Wnioskować o dowód osobisty można osobiście, składając odpowiednie dokumenty w urzędzie gminy, bez względu na miejsce zameldowania danej osoby. Można też złożyć wniosek o dowód przez internet, za pośrednictwem strony internetowej obywatel.gov.pl.
Do złożenia wniosku potrzebne są odpowiedni druk urzędowy, kolorowe zdjęcie spełniające wymagania, dotychczasowy dowód lub ważny paszport bądź inny dokument stwierdzający tożsamość danej osoby. We wniosku obecnie należy zaznaczyć, czy wnioskujemy o tzw. e-dowód i chcemy mieć na nim zaawansowany podpis elektroniczny, czy też nie.
Dostęp do internetu będzie potrzebny, jeśli decydujemy się na skorzystanie z aplikacji, żeby złożyć wniosek o dowód osobisty w trybie online. Może to być internet światłowodowy, gwarantujący dużą szybkość pobierania i wysyłania danych, taki jak internet światłowodowy UPC. Dzięki temu będziemy mieli właściwie pewność, że w kluczowym momencie wysyłania wniosku o dowód osobisty lub zdjęcia do dowodu połączenie nie zostanie nagle zerwane.
Do złożenia wniosku o dowód osobisty online potrzebne jest też posiadanie profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Dzięki nim można potwierdzić swoją tożsamość. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące profilu zaufanego i tego, jak go założyć, znajdują się na stronie obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany.
Można też zalogować się z wykorzystaniem e-dowodu, ale niezbędne będzie przy tym posiadanie skrzynki ePUAP, która posłuży do komunikacji z urzędem. Będą na nią wpływać wszystkie wiadomości i pisma wysyłane do urzędu w usługach serwisu Obywatel i platformy ePUAP.
Polacy coraz chętniej korzystają z przeznaczonego dla nich serwisu do kontaktu z administracją publiczną – gov.pl. Tylko w pierwszych sześciu miesiącach 2019 roku odwiedziło go 10 mln użytkowników. Wygenerowali oni ponad 53 mln odsłon i zainicjowali 19 mln sesji. W ramach portalu gov.pl działa 19 stron tematycznych ministerstw.
Warto zwrócić uwagę na serwis obywatel.gov.pl, na którym znajdują się informacje o rządowych e-usługach. Jedną z nich są „Dokumenty i dane osobowe”. Tylko przez ostatnie pół roku serwis ten odwiedziło prawie 7,5 mln użytkowników, czyli o 2,7 mln więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Odwiedzający zainicjowali około 14,3 mln sesji i ponad 29 mln odsłon.
W lipcu 2019 roku według informacji opublikowanych na stronie www.gov.pl ponad 14 tys. Polaków złożyło przez internet wniosek o dowód osobisty. Dzięki temu możemy w zaciszu własnego domu, bez konieczności odwiedzania właściwego urzędu, złożyć wniosek o wydanie pierwszego lub kolejnego dowodu. W odpowiedzi na skrzynkę ePUAP uzyskujemy potwierdzenie złożenia wniosku oraz informacje o tym, kiedy można będzie odebrać dokument w urzędzie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz