Zamknij

Zdejmą azbest w gminie Iłów. Dla zdrowia nas wszystkich

11:12, 04.11.2019 aw Aktualizacja: 10:13, 05.11.2019
Skomentuj

Jak co roku, każda z gmin korzysta z dofinansowania budżetu państwa do wywozu i utylizacji azbestu, który najczęściej w postaci używanego kiedyś do krycia dachów eternitu zalega jeszcze w wielu gospodarstwach. Część jeszcze na dachach, część złożona gdzieś w rogu podwórka. 

 

W gminie Iłów w wyniku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usuwanie i utylizację azbestu z terenu gminy Iłów w 2019 roku wybrano do realizacji zadania ofertę, którą złożyła warszawska firma LEWIR sp. z o.o. z ceną 20.790 zł brutto.

Jak mówi wójt Jan Kraśniewski, do przetargu przystąpiło czterech oferentów, którzy złożyli oferty w wysokości od 20.790 do 32.670 złotych. Ponieważ jedynym uwarunkowaniem była cena tego zadania, wygrała najtańsza firma.

Azbest jest od wielu lat solą w oku gminnych włodarzy, gdyż płyty cementowo-włóknowe go zawierające były kiedyś bardzo popularne. Są bowiem materiałem niepalnym, elastycznym, dobrze izolującym. Dziś wiadomo, że azbest jest rakotwórczy. Trwa zatem usuwanie azbestu. Często na miejsce starych płyt układa się nowe faliste płyty włóknocementowe, które już nie zawierają azbestu.

Dlatego już kilka lat temu na sesjach sołtysi i mieszkańcy powtarzali pytania, czy firmy osuwające azbest nie mogłyby zjednoczenie układać nowe dachy. Okazało się to jednak niemożliwe, a w dodatku proces jest kosztowny, więc nie wszystkich stać na wymianę pokryć dachowych. Dlatego państwo corocznie do tego dokłada. A rolnik, które chce wymienić w ten sposób pokrycie dachowe, może mieć dofinansowane zdjęcie i utylizację azbestu, ale w to miejsce musi własnym sumptem położyć nowe zadaszenie. Już w roku 2017 unieszkodliwiono 225,5 tony odpadów azbestowych. Zadanie dofinansowane zostało ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w wysokości 62.376 złotych i stanowiło 85 procent całkowitych kosztów przedsięwzięcia.

W następnym roku radni przyjęli do budżetu 64.070 złotych jako dofinansowanie WFOŚiGW do usuwania i utylizacji azbestu na terenie gminy. Było to również to 85 proc. kosztów kwalifikowanych tego zadania.

aw

(aw)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%