Zamknij

Przegląd dróg i mostów w gminie Iłów

17:25, 14.06.2019 Andrzej Wach Aktualizacja: 09:42, 17.06.2019
Skomentuj

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami na sesjach Rady Gminy wójt Jan Kraśniewski przedstawił raport płockiej firmy projektowo drogowej, która przeprowadziła przeglądy dróg gminnych i obiektów mostowych. W sumie stanowiło to 54 drogi i 5 mostów.

 

Jak podkreśla raport, stan dróg bitumicznych należy określić jako dobry, gruntowych naturalnych jako zły. Nawierzchnie gruntowe wzmocnione kruszywem są w stanie dobrym, lecz wymagają okresowego uzupełniania ubytków, wyrównywania nawierzchni i wałowania.

Drogi na terenie gminy przebudowywane są od kilkunastu lat. Pierwsze przebudowy polegały głównie na nanoszeniu nawierzchni bitumicznej na istniejącym podłożu. Sposób ten sprawdzał się jednak jedynie przy małych obciążeniach. Pojawienie się cięższych pojazdów transportowych i rolniczych spowodowało ich popękanie, powstały koleiny. Dlatego należy je chronić przed całkowitym zniszczeniem przez ułożenie dodatkowych warstw bitumicznych. 

Dotyczy to w szczególności dróg - Narty – Przejma – Lasotka – Załusków (która trzeba także skomunikować z drogą powiatową), Karłowo – Stegna (wymaga pilnego gruntownego remontu), Iłów – Pieczyska Łowickie (konieczna nakładka na długości ok. 300 metrów) oraz odcinek drogi przelotowej – łącznika między drogami powiatowymi o oznaczeniu G18 (wykonana ok. 2008 roku z nawierzchnią na istniejącej nadbudowie, jednak ruch  pojazdów nienormatywnych i brak rowów spowodował jej degradację – konieczna jest nakładka przynajmniej na odcinki najbardziej zagrożone. 

Oprócz odcinków wymagających wzmocnienia istnieją także te wymagające przedłużenia nawierzchni bitumicznej w celu połączenia z już istniejącymi.

Tak jest na drodze Uderz - Obory – Nowa Wieś – do przykrycia pozostał odcinek ok. 500 metrów nawierzchni brukowej i 500 m gruntowej. Część z nich jest jednak położona na gruntach prywatnych.

Podobnie jest z drogą Paulinka – Wszeliwy, gdzie dodatkowo posiada ona inny przebieg w terenie, niż na mapie.

Są też drogi polne będące drogami tylko z nazwy, np. Sadowo – Wieniec, Olunin, Pieczyska Iłowskie (typowe dojazdy do pól i sadów, podczas deszczów nieprzejezdne).

Z kolei inne odcinki bitumicznej nie spełniają swej roli, gdyż nie wnoszą nic do układu drogowego, a są kosztowne do wykonania. Według raportu to m.in. drogi od krzyża w Arciechówku, Budy Iłowskie – Bieniew (odcinek od Rokiciny do Bieniewa – dostępny jedynie dla samochodów terenowych).  

Raport podkreśla, że część dróg jest już przygotowana do ułożenia nawierzchni bitumicznej – Stegna – Olszowiec – Miękinki, Szarglew – Lubatka, Bieniew, Brzozówek, Białocin – Sadowo (w Sadowie) oraz inne krótkie wzmocnione odcinki.

Poprawy wymaga też oznakowanie dróg, w wielu miejscach znaki są przewracane lub zamalowywane, choć stan ogólny określany jest jako dobry. 

Natomiast istniejące mosty nie wymagają w zasadzie gruntownych napraw, ich nośność przekracza istniejące obciążenia. Wskazane jest odmalowanie poręczy, zaś na moście drogi G30 zabezpieczenia i otynkowania wymaga odkryte zbrojenie belki mostowej.

(Andrzej Wach)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%