Zamknij

Dwa warianty tunelu w Teresinie i dwa motywy spotkania w starostwie

15:27, 07.10.2019 J.L Aktualizacja: 12:46, 08.10.2019
Skomentuj

Ten tydzień rozpoczął się dobrymi informacjami, płynącymi wprost ze starostwa powiatowego w Sochaczewie. Tam zaprezentowano dziś dwie koncepcje budowy tunelu w Teresinie, a w drugim bloku spotkania podpisano umowy między Powiatowym Zarządem Dróg, a wykonawcami poszczególnych inwestycji w ramach Funduszu Dróg Samorządowych.

 

Piotr Chełstowski i Piotr Wójcik z firmy CertusVia przedstawili na dzisiejszym spotkaniu w budynku starostwa dwie koncepcje tunelu w Teresinie. Jak mówił pierwszy z mężczyzn:

-Podstawowa różnica między dwoma wariantami to skrajnia, czyli odległość między rzędną nawierzchni jezdni, a rzędną stropu tunelu. Pierwsza koncepcja zakłada, aby skrajnia była mniejsza niż standardowa i wynosiła 3,5 metra, co wiązałoby się z koniecznością odstępstwa od przepisów. W drugim przypadku skrajnia wynosiłaby 4,60 m i nie byłoby potrzeby uzyskania odstępstwa od przepisów, ale za to byłoby konieczne przesunięcie rzeki Teresinka na północ lub jej zasyfonowanie. W wariancie pierwszym przesunięcie Teresinki jest znikome, to właściwie taka delikatna regulacja.

Warto zauważyć, że pierwszy wariant z mniejszą skrajnią jest tańszy o ponad 10 mln, bowiem jego koszt netto został wyliczony na 19,8 mln zł netto, a drugi na 31,64 mln zł netto.

Wójt Marek Olechowski zauważył, że przy wyborze pierwszej koncepcji, wymusi to na samochodach ciężarowych odciążenie centrum Teresina:

- Samochody ciężarowe już dziś nie mogą jeździć przez centrum z uwagi na znaki drogowe, informujące o maksymalnym tonażu, ale jak wiadomo, te zakazy są często łamane. Gdyby powstał tunel, o skrajni 3,5 metra, swobodny wjazd miałyby tylko osobówki, samochody dostawcze, karetki i średnie wozy strażackie. Reszta będzie skierowana na tzw. naszą obwodnicę, co przyczyni się do upłynnienia ruchu i poprawy stanu powietrza w Teresinie.

O tę kwestię postanowili dopytać obecni na spotkaniu franciszkanie z Niepokalanowa w obawie o turystów, którzy do bazyliki przyjeżdżają najczęściej autobusami. Biuro projektowe miało gotową odpowiedź na te pytania. Niewielki objazd, jaki będą musiały wykonać autobusy to długość ok. 3 km.

W trakcie spotkania wójt Marek Olechowski wyraził nadzieję na wsparcie posła Macieja Małeckiego w pozyskaniu środków na realizację inwestycji, mając na uwadze, że PLK sfinansuje tylko część budowy. Następnie zwrócił uwagę na konieczność reorganizacji ruchu, jaka powstanie w wyniku budowy tunelu:

- Po powstaniu tunelu ulica Warszawska będzie odcięta od ulicy Szymanowskiej. Trzeba będzie dojeżdżać do Szymanowskiej Kwiatową lub Pocztową, Długą do ulicy Rynkowej. Utrudnienia będą też w czasie prac, chociażby związane z ruchem pociągów, ale jest to inwestycja, dla której warto się przemęczyć.

Głos zabrał także obecny na spotkaniu poseł Maciej Małecki:

- Przypomnę, że PLK dokłada 12 mln zł do tej inwestycji. Dziś przedstawiono nam dwa warianty i wizualizację tunelu, która przedstawia się bardzo obiecująco. Warto zauważyć, że pierwsze koncepcje tunelu w Teresinie pojawiły się w 1980 roku. Od tamtej pory nie było możliwości przełamania tego impasu, ale dzięki zaangażowaniu wójta Marka Olechowskiego, starosty Jolanty Gonta i innych samorządowców udało się i najprawdopodobniej do końca 2022 roku zrealizujemy tę, jakże potrzebną, inwestycję. Mam wielką satysfakcję jako poseł ziemi sochaczewskiej, że w tej kadencji nastąpił zwrot akcji.

W trakcie spotkania starosta Jolanta Gonta podkreśliła, że budowa tunelu przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców gminy Teresin, ale też mieszkańców powiatu sochaczewskiego i pielgrzymów, odwiedzających Niepokalanów czy wreszcie inwestorów.

W drugiej części spotkania w budynku starostwa pojawili się przedstawiciele samorządów, celem podpisania umów z wykonawcami inwestycji realizowanych w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Małgorzata Dębowska wraz z przedstawicielem firmy STRABAG, Dietmarem Mazankiem złożyli podpisy na umowach dotyczących dwóch dróg powiatowych w Sochaczewie (ul. Trojanowska i ul. Głowackiego). Kolejne umowy dotyczyły dróg powiatowych: Mizerka-Okopy, Rybno-Józin i drogi powiatowej w Młodzieszynie. Wykonawcą tych dróg będzie firma PRIMA z Sochaczewa, w imieniu której podpisy na umowach złożył właściciel firmy Bogdan Głuchowski.

(J.L)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

pixelpixel

5 5

sukienkowi eksperci? 17:26, 07.10.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

BelzebubBelzebub

4 3

rozumiem ze czarne kiece dokładają się do inwestycji stąd ich obecność? O i Małecki poseł.... pewnie kolejną działkę w okolicach chce kupić? :) 07:36, 08.10.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ii

2 0

Dobrze by było decyzję o wyborze któregoś z dwóch wariantów tunelu uzgodnić z mieszkańcami. Jest to przecież inwestycja na lata, a 3 km objazdu to niby nie dużo, ale dla służb takich jak straż to wiele. 09:40, 08.10.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%