Zamknij

Ogrodnik na stażu w Hiszpanii

11:45, 17.08.2018 Ogrodnik Aktualizacja: 11:48, 17.08.2018
Skomentuj

30 lipca br. zakończył się miesięczny staż w Hiszpanii uczniów Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych z Zespołu Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sochaczewie. Staż ten odbywali uczniowie w ramach unijnego projektu “Grasz o europejski staż” w ramach Programu Erasmus+. Projekt ten jest całkowicie sfinansowany ze środków unijnych.

W dniach od 2 do 30 lipca br. na zagraniczny staż zawodowy do Hiszpanii wyjechało 12 uczniów z Zespołu Szkół RCKU „Ogrodnik” wraz z 2 opiekunami. Uczniowie realizowali staż w czterech różnych zakładach gastronomicznych. Wyjazd uczniów na staż do Hiszpanii był również świetną okazją do poznania kultury i historii tego kraju. W czasie wolnym młodzież miała zapewnione zajęciach z zakresu kulturoznawstwa. Przez cały pobyt zwiedzili: Albaicin, Alhambre, Malagę, białe miasteczko Salobrena, Sacromonte, piękne ogrody, muzea, mieli organizowane wyjścia na basen, wyjazdy nad morze oraz piesze wycieczki w góry.

Celem głównym realizowanego stażu było podniesienie praktycznych umiejętności oraz kompetencji zawodowych i językowych 12 uczniów. Staż pozwolił również nabyć kompetencje dodatkowe, związane nie tylko z przedmiotowym zakresem kształcenia, ale i inne, takie jak np. umiejętność pracy zespołowej, samodzielne podejmowanie decyzji, dokonywanie samooceny, radzenie sobie z rozłąką, wykształcenie u uczniów kompetencji międzykulturowych: otwartości, akceptacji, tolerancji wobec odmienności kulturowej oraz poznanie przez nich międzynarodowego środowiska. Ponadto podniósł wśród uczestników płynność wypowiedzi w języku angielskim i hiszpańskim.

Umiejętności nabyte w trakcie stażu pozwolą uczniom w przyszłości lepiej zaistnieć na rynku pracy zarówno krajowym, jak i zagranicznym.

Opinie uczniów:

“Staż w Grenadzie to coś, co zapamiętam do końca życia. Praca w tym miejscu była dla mnie wielka przyjemnością. Nie tylko ze względu na piękny wygląd tego miejsca, ale przede wszystkim ze względu na cudownych ludzi, którzy zawsze zarażają uśmiechem i są chętni do pomocy! Ten wyjazd również polepszył moją znajomość języka angielskiego i hiszpańskiego. Prawdę mówiąc, po przebytym miesiącu w Grenadzie, aż żal było stamtąd wracać. Praktyki oceniam bardzo pozytywnie i jestem zadowolona, że mogłam w nich uczestniczyć.”

Monika

"El Claustro, czyli restauracja, w której pracowałyśmy to niesamowite miejsce pełne uśmiechu. Mogłyśmy się tam nauczyć wielu nowych rzeczy oraz poznać sporo wspaniałych ludzi. Również czas wolny mieliśmy wypełniony wieloma atrakcjami: kilka razy byliśmy nad morzemy, chodziliśmy na basen, gdzie mogliśmy się schłodzić w te upalne dni, robiliśmy wyprawy w góry oraz zwiedzaliśmy lokalne atrakcje w tym spektakularną Alhambre.”

Weronika i Ania

“Miesiąc spędzony w Grenadzie jest przełomem w naszym życiu. Hiszpania jest cudownym krajem, gdzie czas płynie wolniej. Ludzie tam nigdzie się nie śpieszą, nie denerwują, są pełni optymizmu i prawie ciągle się uśmiechają. Dzięki pracy w restauracji Oleum mogłyśmy spojrzeć inaczej na świat kuchni. Przekonać się, jaka panuje kultura i tradycja w Hiszpanii. Atmosfera, jaka panuje w tym kraju zaraża do tego, aby czerpać z życia więcej pozytywów i nie przejmować się drobnymi zmartwieniami. Uważamy, że taki program jak Erasmus+ to świetny projekt, który daje szanse na lepszą przyszłość. Dzięki możliwości wyjazdu mogłyśmy zobaczyć wiele ciekawych miejsc, poznać obcą kulturę, język a przede wszystkim pracować w zakładzie gastronomicznym i zdobywać cenne doświadczenie, które może się przydać w przyszłości.”

Marta i Ewelina

“Miesięczny staż w Hiszpanii dał nam wiele nowych możliwości, poszerzył naszą wiedzę na temat kuchni. Miałyśmy okazję pracować w restauracji nagrodzonej gwiazdką Michelin, co było dla nas niesamowitą mobilizacją do perfekcyjnego wykonywania swoich obowiązków. W restauracji Puesto 43 miałyśmy do czynienia z nowymi składnikami i sposobami obróbki, np. owoców morza. Poznałyśmy także nowe , niespotykane w Polsce gatunki ryb. Pracę w tej restauracji zapamiętamy do końca życia ze względu na pomocnych i serdecznych pracowników. Mamy nadzieje, że zdobytą wiedzę i praktyke wykorzystamy w naszej dalszej przygodzie w zawodzie kucharza.”

Martyna i Patrycja

“Ten staż pozwolił mi na naukę nowych metod kulinarnych oraz użytkowania nowych surowców, z których korzystaliśmy w restauracji EL Coso. Ludzie, którzy tam pracowali byli dla nas bardzo mili i pomocni. Nasze relacje nie kończyły się jedynie w pracy, ale także po pracy mieliśmy miłe spotkania. Ten wyjazd pozwolił mi poznać kuchnię hiszpańską i zwyczaje żywieniowe, które dla nich były codziennością. Odbyty staż na praktykach będę mógł sobie dołączyć do CV, na co mój przyszły pracodawca na pewno zwróci uwagę.

To był niezapomniany wyjazd! Dlatego bardzo zachęcam osoby, które będą miały okazję skorzystać z takiego wyjazdu, żeby nie zmarnowały takiej szansy.”

Maciek

ZS RCKU Sochaczew

(Ogrodnik)

Co sądzisz na ten temat?